Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ruda Śląska: Ustawa śmieciowa 2013. Deklaracje, stawki, zasady odbioru [PORADNIK]

Joanna Oreł
Nowa ustawa śmieciowa zacznie obowiązywać od lipca 2013 roku
Nowa ustawa śmieciowa zacznie obowiązywać od lipca 2013 roku Archiwum Polskapresse
Do kiedy trzeba złożyć deklarację śmieciową, jakie będą stawki, ile musimy mieć kubłów i kto za to zapłaci? O nowej ustawie śmieciowej rozmawiamy z Ewą Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM Ruda Śląska

Nowa ustawa śmieciowa wchodzi w życie 1 lipca i zmienią się opłaty za wywóz śmieci. Ile zapłacimy w Rudzie Śląskiej?

Za odpady selektywnie zbierane - opłata wyniesie 11 zł, natomiast za odpady zmieszane - 17 zł.

Oznacza to, że za wywóz śmieci będzie droższy. Dlaczego?

W nowym systemie odbiór odpadów komunalnych będzie droższy niż dotychczasowy gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami gmina z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pokrywa koszty nie tylko odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych ale również tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz obsługi administracyjnej tego systemu.

Dodatkowo na wyższe koszty wpływa nowy obowiązek ustawowy polegający na przekazywaniu odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do Regionalnej Instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.

O USTAWIE ŚMIECIOWEJ CZYTAJ WIĘCEJ NA DZIENNIKZACHODNI.PL

Podane stawki nie będą zmieniane?

Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą ulec zmianie. Powody mogą być różne, od zmian cen za odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych do braku środków w budżecie na finansowanie przedmiotowego systemu w związku ze złym oszacowaniem wysokości stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Ile powinniśmy mieć pojemników na odpady, by prawidłowo segregować je, gdy ustawa będzie już obowiązywała?

Minimalną pojemność pojemników na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, należy dostosować do ilości wytwarzanych odpadów, którą ustala się na podstawie liczby osób zamieszkujących na danej nieruchomości oraz częstotliwości odbioru odpadów opisanej w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Ruda Śląska.

Minimalną pojemność pojemników na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, na terenie nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, należy dostosować do ilości wytwarzanych odpadów oraz częstotliwości odbioru odpadów opisanej w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Ruda Śląska.

Wszystko na tematu ustawy śmieciowej w Rudzie Śląskiej CZYTAJCIE SZCZEGÓŁY

Ilość pojemników i worków do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych to: na nieruchomościach o zabudowie jednorodzinnej - pojemniki lub worki o minimalnej pojemności 120 l (dla poszczególnych frakcji: biomasa, papier, tworzywa sztuczne (w tym metale, opakowania wielomateriałowe); na nieruchomościach o zabudowie jednorodzinnej - pojemniki lub worki o minimalnej pojemności 80 l (dla poszczególnych frakcji: szkło białe, szkło kolorowe); na nieruchomościach o zabudowie wielorodzinnej - pojemniki o minimalnej pojemności 120 l; na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - pojemniki o minimalnej pojemności 60 l lub worki o minimalnej pojemności 80 litrów.

W jaki sposób zostanie wyegzekwowany obowiązek posiadania odpowiedniej liczby pojemników na śmieci np. w przypadku blokowisk?

Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich pojemników, wydzierżawienie lub uzyskanie w inny sposób zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Odpady komunalne po umieszczeniu ich w pojemnikach przekazane zostaną przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. W związku z powyższym właściciel nieruchomości winien być zainteresowany wyposażeniem jej w odpowiednią ilość pojemników na odpady komunalne.

A co będzie ze zsypami, które są w blokach?

Dla samej segregacji odpadów komunalnych zsypy w blokach nie są przeszkodą gdyż wrzucane są tam odpady zmieszane, natomiast odpady segregowane mieszkaniec bloku i tak wrzuca do tzw. dzwonów tj. punktów selektywnej zbiórki odpadów.

Likwidacja zsypów w blokach wskazana jest głównie z powodu warunków sanitarno-epidemiologicznych.

W deklaracji możemy wybrać, czy zamierzamy segregować odpady, czy nie?

Segregacja jest obowiązkowa (jak podaje naczelnik - jest to zgodne z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz regulaminem utrzymania czystości w gminie - przyp. red.) a mieszkaniec Rudy Śląskiej w deklaracji nie będzie miał możliwości wyboru, czy chce segregować odpady komunalne czy nie.

W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym gminę.

W takim przypadku gmina stosuje podwyższoną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przypadku domów jednorodzinnych, mieszkańcy z reguły już teraz segregują odpady. A co z lokatorami bloków? Jeżeli część z nich nie będzie segregowała odpadów to dla wszystkich zostanie wprowadzona wyższa stawka?

Mając na uwadze fakt, że od 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości będą zobowiązani do segregacji odpadów, zobowiązuje to mieszkańców nieruchomości do dostosowania się do przepisów ww. ustawy.

Specyfika zabudowy wielorodzinnej w odróżnieniu do zabudowy jednorodzinnej technicznie wymusza, aby jej mieszkańcy korzystali ze wspólnych pojemników na odpady, co naturalnie wymusza odpowiedzialność zbiorową.

Ile rocznie produkujemy śmieci w naszym mieście?

54 626,945 Mg (czyli ponad 54 tysięcy ton - przyp. red.) - to ilość wyliczona na podstawie sprawozdań przedsiębiorców odbierających odpady komunalne na terenie miasta Ruda Śląska.

Rozumiem, że liczba ta była głównym kryterium przy ustalaniu nowych opłat za wywóz śmieci?

Jest jednym z kryteriów branych pod uwagę przy ustalaniu stawki opłaty. Rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, brała pod uwagę: liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę; ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych, koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

Do kiedy i gdzie możemy składać deklarację w sprawie wysokości opłaty za wywóz śmieci?

Można je składać w Urzędzie Miasta Ruda Śląska, plac Jana Pawła II 6. Termin składania pierwszej deklaracji - do 31 marca 2013 roku.

Macie więcej pytań w sprawie nowej ustawy śmieciowej w Rudzie Śląskiej? Czekamy na Wasze sugestie i komentarze. Przekażemy je urzędnikom. Zapytamy, jak rozwiązać Wasz problem.

O USTAWIE ŚMIECIOWEJ CZYTAJ WIĘCEJ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rudaslaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto