Nie tylko prezydent miasta Janusz Kubicki obawiał się, że trudno będzie znaleźć wykonawcę tej inwestycji. A jeszcze bardziej, że planowany jej koszt zwiększy się do takiej sumy, że budowa okaże się niemożliwa. Tymczasem okazało się, że były to niepotrzebne obawy.
Pierwszy etap postępowania - zaproszenie do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu- wywieszone na BIP - składać mogli wszyscy zainteresowani do 20 października 2016 r. Ostateczna ocena wniosków, po uzupełnieniach i wyjaśnieniach, nastąpiła 30 kwietnia 2018 r. (z 10 złożonych wniosków 6 się nie zakwalifikowało do drugiego etapu).
Drugi etap postępowania rozpoczął się 21 maja br. W jego trakcie trzeba było przeprowadzić dodatkowe badania geologiczne, potem były jeszcze pytania w tym zakresie i odwołanie, i kolejna zmiana programu funkcjonalno-użytkowego. Termin na składanie ofert ostatecznie przesunął się do 2 października br. Tego dnia otwarto oferty. Za jakie kwoty zaproponowały firmy wykonanie zadania? Strabag - 127,178 mln zł, Budimex - 145,227 mln zł, Mota-Engil - 153,022 mln zł, Kobylarnia - 159,918 mln zł.
- Kamień spadł mi z serca. Obawiałem się, że zaproponują dwa razy większe sumy - mówi prezydent Janusz Kubicki. - Tymczasem wszystkie te propozycje, niezależnie od tego, która firma wygra przetarg, są do przyjęcia przez nas. Firmy też są znane z wykonania różnych inwestycji... Mało tego wszystkie wydłużyły gwarancję z pięciu do 10 lat!
Planowany przez miasto koszt inwestycji to 152 mln zł, z tego dofinansowanie wynosi 114 mln zł, za co prezydent dziękował przede wszystkim posłowi Jerzemu Maternie, który się zaangażował w sprawę budowy obwodnicy.
Inwestycje budziła wśród mieszkańców sporo kontrowersji. Głównie chodziło o przebieg trasy. Przygotowano pięć koncepcji. Odbywały się konsultacje, spotkania z mieszkańcami, ale i protesty.
W związku z tym droga została odsunięta od granic Ochli, Jędrzychowa i Raculi. Przebiega ona teraz bliżej wysypiska w Raculi, a jest oddalona od miejscowości.
Choć trasa powinna przebiegać prosto, została w okolicy Ochli uwypuklona, by odsunąć się od zabudowań.
- Nie wszystkim się to spodobało, ale uważałem, że trzeba tę zmianę wprowadzić, skoro domagali się tego mieszkańcy - dodaje prezydent. - Teraz przebieg jest optymalny. Nie dotykamy niczego. Tylko w jednym miejscu droga zbliża się na pół kilometra do zabudowań. Wszędzie jest od nich dalej, biegnie przez las, należący do Skarbu Państwa. Przesunięcie obwodnicy dalej nie wchodziło w grę, a to z powodu terenów zalewowych czy tych objętych Naturą 2000.
Prezydent zdaje sobie sprawę, że nie wszystkich zadowoli, ale inwestycja jest konieczna, by miasto się nie zakorkowało. Podkreśla, że łącznie w ciągu roku przybywa nam 17 tysięcy pojazdów, a to oznacza, że bez nowych dróg będziemy mieli ogromne kłopoty. A że miasto leży na polanie wśród lasów, droga musi przez nie przechodzić.
Uspokaja, że ominie ona Wzgórza Piastowskie.
- Dalej do nich będzie niż z amfiteatru do Wilkanowa. To kilka kilometrów - dodaje. - Słyszałem też obawy, że przy obwodnicy będziemy budować bloki albo strefę gospodarczą. Nic z tych rzeczy. Nie było i nie ma takich planów.
Były też negatywne głosy, dotyczące gruntów. Stąd miasto zleciło dodatkowe badania geologiczne, które wydłużyły przetarg, ale sytuacja stała się jasna.
- Dzięki nowej drodze odciążymy Trasę Północną, zamkniemy ruch dla samochodów ciężarowych w Raculi i Drzonkowie - mówi J. Kubicki.
Wkrótce więc będzie można podpisać umowę z wykonawcą według zasady ,,Zaprojektuj i wybuduj’’. Miasto liczy, że kierowcy nową obwodnicą pojadą w 2022 roku.
Ma ona połączyć krajową 27, z Żar, Żagania i Lubska z ekspresówką S3. Będzie liczyła 12,7 km, jezdnia ma mieć szerokość 7 metrów, plus dwa pobocza o szerokości 0,5 metra. Na trasie znajdą się cztery przejścia gospodarcze. Planuje się też budowę czterech rond.
Wiceprzewodniczący rady Marcin Pabierowski uważa, że obwodnica w połączeniu z Trasą Północną da potrzebny miastu ring. Przypomina, że klub PO angażował się w ten projekt m.in. wnosząc uwagi co do przebiegu trasy.
- Obwodnica jest ekonomiczna, przemyślana, komunikacyjne pozwala odciążyć miasto, szczególnie Trasę Północną, którą w ciągu doby przejeżdża 23 tys. aut na dobę i będzie ich jeszcze więcej - podkreśla. Ponadto obwodnica omija osiedle Eden w Raculi, na co też zwracaliśmy uwagę. Droga posiada przepusty dla ścieżek rowerowych, to ważne dla uprawiających sport rowerowy i biegowy, więc Wzgórza Piastowskie możemy wykorzystywać na sport i rekreacje. Opinie środowiskowe są pozytywne. Ocaliliśmy dębowy las. A rozwiązania komunikacyjne po połączeniu miasta z gminą są konieczne.
- Zielona Góra będzie z ringiem jak Londyn - dodaje kierowca Jan Hryń.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?