Na razie PKP Polskie Linie Kolejowe SA analizują oferty pięciu firm, które zgłosiły się do przebudowy infrastruktury kolejowej w otoczeniu dworca PKP Zielona Góra. Jak nam powiedział rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, planuje się, że podpisanie umowy nastąpi na przełomie maja i czerwca. Jej wartość poznamy po wyborze oferty. Najtańsza to 19,5 mln zł a najdroższa 27,7 mln zł.
Co ma być zrobione? - Przebudowane zostaną wszystkie perony a więc numer 1, 2 i 3. Tak dokładnie, to zostaną one rozebrane i zbudowane od nowa. Nie mniejszym przedsięwzięciem będzie wydłużenie peronu nr 1 w kierunku dworca PKS. Dzięki temu faktycznie powstanie nowy peron oznaczony 1A, który także będzie służył do obsługi pociągów pasażerskich - tłumaczy rzecznik Siemieniec.
I uzupełnia, że przy okazji przebudowy peronów, wymienione zostaną przebiegające przy nich tory, a więc nr 1, 6 i 8. Będą nowe podkłady i szyny. Przebudowane zostanie też podziemne przejście między peronami 1 a 2. Dodatkowo pojawią się tam dwie windy dla niepełnosprawnych. - Dzięki temu dworzec w Zielonej Górze nie będzie odbiegał standardem od podobnych obiektów w innych miastach. Zależy nam na dostosowaniu peronów do obsługi osób o ograniczonej mobilności - podkreśla rzecznik.
Dodajmy też, a co podkreślił nam wiceminister infrastruktury Waldemar Sługocki, że obecnie służby prezydenta Zielonej Góry pracują nad dokumentacją, która zakłada przedłużenie tunelu w kierunku Aldemedu. Inwestycja ta mogłaby rozpocząć się w czasie modernizacji otoczenia dworca PKP.
Ale wróćmy do stacji. Po przebudowie na peronach zostanie zamontowany tzw. system dynamicznej informacji pasażerskiej. To tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów, będą też nowe wiaty. PLK nie widzi potrzeby, by na peronach pojawiły się kioski czy punkty usługowe. Są one bowiem w budynku dworca.
W ramach tego samego zadania wyremontowany ma być też wiadukt nad ulicą Batorego oraz przejazd kolejowy na ulicy Zagłoby. Z tego ostatniego zadowoleni będą kierowcy. Dodatkowym plusem remontu otoczenia dworca będzie też, że pozwoli to na przeniesienie części prac manewrowych składów pasażerskich na wschodnią stronę stacji (w stronę Przylepu). To zmniejszy uciążliwość prowadzenia jazd manewrowych przez przejazd na ulicy Zagłoby, która tym samym jest często zamykana dla ruchu.
Z chwilą rozpoczęcia prac, pasażerowie muszą się liczyć z pewnymi utrudnieniami. Ale dworzec nadal będzie funkcjonował. Perony i tory będą remontowane sukcesywnie, stąd chcąc wejść do właściwego pociągu, trzeba będzie wcześniej dowiedzieć się, z którego peronu on odjeżdża. Wspomniane prace zostaną wykonane w ramach modernizacji tzw. nadodrzanki z Wrocławia do Szczecina.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?