Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów
2 z 9
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
„Zielony Gil” - Lubuski Teatr, 6 września, 19.00, bilety: 60...
fot. GOPHOTO.PL

22. Winobraniowe Spotkania Teatralne 2019. W Zielonej Górze wystąpią: Pakulnis, Lichota, Lubaszenko, Kuszewski, Topa, Wysocki… PROGRAM

„Zielony Gil” - Lubuski Teatr, 6 września, 19.00, bilety: 60 zł – premiera. O czym jest „Zielony Gil”? Barwna komedia opowiada o perypetiach miłosnych doñy Diany (w oryginale hiszpańskim imię to funkcjonuje jako doña Juana, co powinno nam już sporo powiedzieć o tej postaci), która dla zdobycia serca don Martina de Ortegi, przebierze się za... niejakiego don Gila i ułoży misterny plan, którego finał zaskoczy nas wszystkich. Zanim jednak do tego końca dobrniemy, czeka nas wiele zaskakujących zwrotów akcji. Tirso de Molina widział kobietę wielowymiarowo, jako przedsiębiorczą, zindywidualizowaną i niezwykle aktywną postać swoich dramatów. Zbiegło się to z czasami, w których tworzył zakonnik. Rozwiązłość i rozpasanie męskiej części społeczeństwa hiszpańskiego domagało się literackiej reakcji. Sztuka rodem ze Złotego Wieku dramatu. Klasyczny, dobrze skrojony tytuł z muzycznymi akcentami w mistrzowskim tłumaczeniu i adaptacji Juliana Tuwima. Zobaczcie sceniczną wersję legendarnego dramatu, z którego swoje inspiracje czerpali Calderón de la Barca, Pierre Corneille czy wielki Molier (opowieść o sewilskim don Juanie została przejęta niejako z „Uwodziciela sewilskiego” i „Zielonego Gila” Tirso de Moliny właśnie). Autor dramatu tak naprawdę nazywał się Gabriel Téllez i był mnichem, bratem słynnego zakonu Przenajświętszej Marii Panny od Wykupywania Jeńców. Zakonnik nie próżnował jednak, poświęcając każdą wolną chwilę na konstruowaniu wielopiętrowych komedii omyłek. Podobno miał napisać blisko 400 dramatów. Do dzisiaj przetrwało zaledwie 86 tytułów. Jedna z definicji współczesnego teatru odwołuje się przecież właśnie do teatru jako gry obliczonej na zmylenie kogoś. Wieki minęły, a już na początku XVII wieku Tirso de Molina, bo tak zapisał się w historii teatru nasz brat Gabriel, wiedział, w czym zawiera się tajemnica iluzji scenicznej i gry aktorskiej. przekład i adaptacja – Julian Tuwim reżyseria – Robert Kuraś muzyka i aranżacje – Andrzej Lewocki / Robert Kuraś przygotowanie wokalne – Magdalena Kuraś kostiumy – Adam Królikowski scenografia – Michał Timoszyk ruch sceniczny – Kinga Górska / Robert Kuraś inspicjent – Beata Sobicka-Kupczyk W spektaklu Lubuskiego Teatru w reżyserii Roberta Kurasia występują: Doña Diana – Joanna Wąż Doña Inez – Sandra Babij Quintana – Marta Frąckowiak Don Martin – Robert Kuraś Don Diego – Lech Mackiewicz Don Pedro – Janusz Młyński Don Antonio – Wojciech Romańczyk Osorio – Marek Sitarski Doña Clara – Alicja Stasiewicz Caramanchel – Aleksander Stasiewicz Aguilar/Valdivieso – Joanna Świrska

Zobacz również

Radomiak ograł 3:0 Legię w Warszawie. Jak do tego doszło? Zobaczcie kulisy [WIDEO]

NOWE
Radomiak ograł 3:0 Legię w Warszawie. Jak do tego doszło? Zobaczcie kulisy [WIDEO]

Kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego w naszym okręgu już ruszyła

Kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego w naszym okręgu już ruszyła

Polecamy

Kartą czy gotówką? W tych regionach płatności bezgotówkowe wybieranej są najczęściej

Kartą czy gotówką? W tych regionach płatności bezgotówkowe wybieranej są najczęściej

Co? Gdzie? Kiedy? – źródło informacji dot. Pucharu Tymbarku

Co? Gdzie? Kiedy? – źródło informacji dot. Pucharu Tymbarku

Co z ciszą wyborczą w drugiej turze? PKW wyjaśnia

TYLKO U NAS
Co z ciszą wyborczą w drugiej turze? PKW wyjaśnia