Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Adam Małysz według szóstoklasistów liderem wśród ludzi sukcesu

Jolanta Paczkowska
Adam Małysz w Wiśle
Adam Małysz w Wiśle Jola Paczkowska
Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła sprawozdanie ze sprawdzianu uczniów klas szóstych szkół podstawowych, który miał miejsce 8 kwietnia 2010.

Sprawdzian przeprowadzono w 12 855 polskich szkołach. Test w wersji standardowej rozwiązywało łącznie 383 628 uczniów. W ciągu 60 minut mieli do wykonania 20 zadań wyboru wielokrotnego i 5 zadań otwartych. Za rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać, jak co roku, 40 punktów. Średnia za test to 24,56 pkt, w woj. lubuskim - 24,05 pkt. Ogółem dziewczęta uzyskały wyższe wyniki niż chłopcy. Lepiej radzą sobie z umiejętnościami pisanie, rozumowanie i korzystanie z informacji.

Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z miejscowości liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, najsłabsze z miast do 20 tys. mieszkańców (wieś wypadła od nich lepiej). Wyniki w szkołach niepublicznych były zdecydowanie wyższe niż w publicznych.

Szóstoklasiści radzą sobie całkiem nieźle z czytaniem. Choć nie wszystkie aspekty czytania opanowali równie biegle. Zdecydowanie najtrudniejsze okazało się określenie funkcji porównania w utworze lirycznym. Uczniowie nie dostrzegli, że poeta porównał taflę lodu do szkła, żeby uwydatnić jej gładkość i połyskliwość.

Poradzili sobie bardzo dobrze z wypracowaniem na temat: Pomyśl o kimś, kto odniósł sukces. Opisz, co osiągnął i opowiedz, jak do tego doszedł. Interesujące są wybory uczniów osób ocenianych jako ludzie sukcesu. Prym wiodą sportowcy, a wśród nich niekwestionowanym liderem jest Adam Małysz; na drugim miejscu plasuje się Justyna Kowalczyk. Często uczniowie wskazywali sukcesy osób z najbliższego otoczenia – koleżanek, kolegów lub członków rodziny. Dużo rzadziej wybierali artystów, a sporadycznie – postacie historyczne, pisarzy czy znanych polityków. Zdecydowanie gorzej niż treść wypadł styl wypowiedzi i aspekty poprawnościowe: gramatyka, ortografia oraz interpunkcja.

Wydawać by się mogło, że posługiwanie się kalendarzem i harmonogramem nie powinno być trudne. Tymczasem tegoroczni szóstoklasiści mieli spore kłopoty z rozwiązaniem zadań, które polegały na lokalizacji w czasie określonych wydarzeń. Niełatwe okazało się też obliczenie, o ile później rozpoczęły się ferie w różnych regionach kraju. Aby rozwiązać to zadanie, wystarczyło wykazać się znajomością jednostek związanych z rachubą czasu (tygodni, miesięcy) i wykonać proste dodawanie. Niestety, te nieskomplikowane czynności przerosły możliwości prawie połowy uczniów.

Zgodnie z kalendarzem opublikowanym na stronie internetowej CKE, w roku szkolnym 2010/2011 sprawdzian dla szóstoklasistów przeprowadzony będzie 5 kwietnia. Uczniowie kończący szkołę podstawową, którzy nie będą mogli przystąpić do sprawdzianu w tym dniu z powodów zdrowotnych lub losowych, będą mogli zrobić to w drugim terminie - 7 czerwca. 5 kwietnia będzie dniem wolnym od zajęć dydaktycznych w szkołach podstawowych.

Więcej na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubuskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto