Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Europejska konferencja dotycząca pojazdów elektrycznych - największe światowe marki i najnowocześniejsze technologie w Nowym Kisielinie

Agnieszka Linka
Agnieszka Linka
W Nowym Kisielinie rozpoczęła się CharIn Conference & Testival Europe, w której uczestniczyć będą przedstawiciele największych światowych marek związanych z motoryzacją i wdrażaniem nowych technologii w zakresie e-mobilności
W Nowym Kisielinie rozpoczęła się CharIn Conference & Testival Europe, w której uczestniczyć będą przedstawiciele największych światowych marek związanych z motoryzacją i wdrażaniem nowych technologii w zakresie e-mobilności Agnieszka Linka
Do Zielonej Góry zjechali eksperci z różnych stron Europy i przedstawiciele największych światowych marek producentów samochodów, by rozmawiać o elektromobilności.

Specjaliści z całej Europy w Zielonej Górze

CharIn Testival Europ – konferencja dotycząca elektromobilności rozpoczęła się w Nowym Kisielinie, w siedzibie lidera producentów stacji ładowania, Ekoenergetyce – Polska. Podczas trwającego do 1 lipca wydarzenia eksperci z całej Europy będą dyskutować o najnowszych trendach i rozwiązaniach w dziedzinie elektromobilności. Prelegenci skupią się na obszarze prawnym i kluczowych wyzwaniach zeroemisyjnego transportu (w tym elektryfikacji ciężarówek), a inżynierowie będą testować najnowsze metody w zakresie ładowania samochodów elektrycznych. Pojawią się takie marki jak: BMW, Porsche czy Hyundai ze swoimi najnowszymi modelami samochodów. Podczas Hackathonu najlepszym hakerom zostanie rzucone wyzwanie do złamania zabezpieczeń stacji ładowania i pojazdów, by w przyszłości zapobiegać ewentualnym paraliżom komunikacyjnym.

Głównym organizatorem wydarzenia jest międzynarodowa organizacja CharIN, od lat organizująca technologiczne i techniczne konferencje, skupiające producentów nowych technologii. Wydaje się więc, że wybór zielonogórskiej Ekoenergetyki, pioniera elektromobilności oraz jednego z liderów wśród producentów infrastruktury ładowania wysokiej mocy w Europie świadczy o coraz większym prestiżu zdobywanym również przez lokalne firmy na światowych rynkach.

- Wybraliśmy Ekoenergetykę, bo są członkiem CharIN, szybko się rozwijają, są bardzo innowacyjni w zakresie ładowarek i oferują ten wspaniały nowy budynek oraz współpracę przy organizacji Testival konferencji - mówi Michael Keller, dyrektor zarządu CharIN eV. - W tej części regionu europejskiego mamy duży udział członków w wielkim i prężnie rozwijającym się przemyśle. Ze względu na szybkie zmiany w zakresie nowych możliwości, umiejętności, a także nowoczesne konstrukcje oferowane przez firmy produkty są tym, czego potrzebujemy - tłumaczy Keller.

W Nowym Kisielinie rozpoczęła się CharIn Conference & Testival Europe, w której uczestniczyć będą przedstawiciele największych światowych marek związanych z motoryzacją i wdrażaniem nowych technologii w zakresie e-mobilnościAgnieszka Linka

- W Zielonej Górze wdrożyliśmy kompletną infrastrukturę do ładowania na terenie całego miasta, dzięki czemu MZK może dalej elektryfikować swoją flotę - mówi Maciej Wojeński, prezes Zarządu Ekoenergetyka – Polska S.A. - Chcemy rozwijać firmę i dawać możliwość rozwoju kolejnym przedsiębiorcom, chcącym znaleźć swoje miejsce w branży elektromobilności. Pomysł stworzenia Europejskiego Centrum Elektromobilności - hubu wymiany wiedzy i technologicznego akceleratora to nasza misja - podsumowuje Wojeński.

Rozwiązania Ekoenergetyki dostarczane są zarówno producentom samochodów i autobusów elektrycznych, jak i operatorom sieci oraz punktów ładowania.

Zielona Góra liderem we wdrażaniu elektrycznej floty

Przybyłych na konferencję gości witał Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry, który zwrócił uwagę na to, jak wiele zmieniło się w mieście w przeciągu ostatnich kilkunastu lat.

- 15 lat temu Zielona Góra była miastem bez przyszłości, miastem upadłym - mówił twardo Kubicki. Wszystkie duże zakłady przemysłowe, świadczące o potędze gospodarczej miasta upadły - fabryka wagonów, Polska Wełna, fabryka mebli, browar i Winiarnia. W mieście panowało wielkie bezrobocie i brak perspektyw. Musieliśmy znaleźć pomysł na siebie. Postawiliśmy na Uniwersytet i rozwój gospodarczy miasta. Minęło 15 lat i Zielona Góra odrodziła się jak Feniks z popiołów. I nie jest to zasługą polityków, ale ludzi żyjących w tym mieście, takich jak ci, którzy stworzyli Ekoenergetykę - podsumował Kubicki.

Prezydent zapewnił, że Zielona Góra chce być zielona nie tylko z nazwy, ale również z powodu tego, co się tu dzieje. Transformacja komunikacji miejskiej jest tego najlepszym dowodem. Jako jedni z pierwszych w Polsce i Europie zmieniliśmy autobusy na elektryczne - zeroemisyjne. Nie było to łatwe, ale jeśli nadal będziemy rozwijać się w tym kierunku, to Zielona Góra stanie się miastem przyszłości, podkreślił Kubicki.

- Myślę, że organizacja tak dużej konferencji to bardzo ważna rzecz, bo pokazuje, że do Zielonej Góry może przyjeżdżać światowa konkurencja w branży elektromobilności, a my nie mamy się czego wstydzić - mówi Piotr Barczak, przewodniczący Rady Miasta Zielona Góra. - Jest to nie tylko nobilitacja dla miasta, jako lidera ekoenergetyki, ale również możliwość pokazania, że żyją tu ludzie, którzy myślą o przyszłości miasta - przedsiębiorcy chcący realizować swoje inwestycje, wdrażać nowe technologie i tworzyć miejsca pracy właśnie tutaj. Nam, samorządowcom pozostaje jedynie dać im wolną rękę i wspierać na wszelkich możliwych polach ich działalności - podsumowuje.

Warto zaznaczyć, że ponad 50 procent autobusów komunikacji miejskiej w Zielonej Górze to autobusy elektryczne. Taka ilość plasuje nas w czołówce elektromobilnych miast w Polsce, co wraz z rozwojem firm technologicznych, działających w obszarze e-mobility pozwala wierzyć, że w przyszłości Zielona Góra może stać się Europejskim Centrum Elektromobilności.

Polski rynek bezemisyjny coraz bardziej konkurencyjny

- Teraz rozstrzygają się istotne kwestie dotyczące europejskich standardów, jakie będą wykorzystywane w infrastrukturze ładowania - mówi Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska. - Dobrze, że dyskusja na ten temat ma miejsce w Polsce, bo udowodniliśmy, że potrafimy konkurować w trudnych wyścigach i możemy być partnerami we współzawodnictwie. Świadczy o tym chociażby sukces Wielkopolski i autobusu Solaris. Obecnie eksport autobusów elektrycznych do Unii Europejskiej stanowi 46 procent, co czyni z nas największego eksportera tych pojazdów w UE – podsumowuje Kurtyka.

Zdaniem Ministra taki skok był możliwy m.in. dzięki tworzeniu warunków rozwoju i promowaniu właściwych standardów dla transportu bezemisyjnego. Zaistnienie Zielonej Góry na mapie wysokich technologii i przemysłów związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych jest zasługą polityki władz miasta i regionu oraz szybko rozwijających się firm z dobrze płatnymi stanowiskami pracy. Życzliwość i ambicja lokalnych władz zawsze stoją za zmianami technologicznymi, świetnie przygotowanymi uczelniami oraz coraz wyższą pozycją i udziałem polskich firm w rynku eksportowym. Przyszłość rozwoju Polski i wyjście z pozycji bycia jedynie montownią dla wielkich zagranicznych firm oraz konkurowania niskimi kosztami produkcji leży w wejściu w konkurowanie wysoko zaawansowanymi technologiami. Konflikt za naszą wschodnią granicą wyprowadził debatę o wdrażaniu nowoczesnych mobilnych technologii ze sfery ekologicznej fantazji i przeniósł w realną dyskusję o strategicznej zależności Europy od surowców kopalnych. W tej sytuacji każde rozwiązanie pozwalające na ograniczenie zużycia tradycyjnych weglowodorów jest bardzo istotne, mówi Michał Kurtyka.

Zobacz wideo: Zielona Góra. Lato Muz Wszelakich, lipiec- sierpień 2022

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto