Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w połowie września uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Kamionny w ciągu drogi krajowej nr 24. To o tyle ważny dokument, że ostatecznie zatwierdza on przebieg nowej drogi i pozwala inwestorowi, czyli właśnie GDDKiA, na ogłoszenie przetargu zarówno na projekt, jak i na budowę drogi. Jest to zaplanowane na 2024 rok.
Budowa obwodnicy Kamionny – którędy ma być poprowadzona droga?
Jadąc od Międzychodu w kierunku Pniew, włączenie z istniejącej drogi krajowej nr 24 w kierunku obwodnicy ma być po zachodniej stronie od dopływu ze Skrzydlewa.
- W celu zachowania odpowiedniego kąta przecięcia projektowanej drogi z ropociągiem, po zachodniej stronie projektuje się skrzyżowanie z dotychczasowym przebiegiem DK24 w formie ronda. Po przecięciu się z ropociągiem trasa obwodnicy skierowana jest dalej w kierunku północno-wschodnim – tłumaczy Alina Cieślak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu.
Dalej projektowana obwodnica ma przecinać teren zalesiony i rzekę Kamionkę. To właśnie najtrudniejszy fragment nowej drogi, bo w tej okolicy występują różnice w wysokości terenu sięgające nawet 40 metrów.
- Droga będzie poprowadzona w odległości około 110 m od terenów zalesionych. W dalszym odcinku obwodnica ma się przecinać z drogą powiatową nr 1721P - miejsce skrzyżowania z drogą powiatową przypada w rejonie krzyżowania się z drogą wewnętrzną (ul. Polną) – wyjaśnia Alina Cieślak.
Następnie trasa będzie zmierzać dalej na wschód, krzyżując się z drogą gminną nr 229516P, a dalej łącząc się z istniejącym przebiegiem DK24, gdzie zaprojektowane zostało skrzyżowanie typu rondo.
- Obwodnica kończy się za łukiem DK24 skierowanym w stronę miejscowości Kamionna – zaznacza Alina Cieślak.
Nowa arteria ma mieć prawie 3,5 km długości.
Budowa obwodnicy Kamionny – ile może kosztować?
Wykonanie drogi, właśnie przez to, że ma być poprowadzona w bardzo trudnym terenie i będzie musiał powstać most nad Kamionką, może sporo kosztować. Dziś jednak nikt o kosztach mówić nie chce, ale lekko licząc może to być kilkadziesiąt milionów złotych.
- Obecnie trwają dalsze prace projektowe m.in. mające na celu rozpoznanie geologiczno – inżynierskie. Następnie na podstawie wyników badań gruntowo – wodnych dostosowana zostanie koncepcja programowa w zakresie posadowienia drogi, jak i obiektów inżynierskich, wtedy też uszczegółowione zostaną rozwiązania projektowe. Koszt budowy obwodnicy Kamionny poznamy po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym – ucina Alina Cieślak.
Rządowy program 100 obwodnic
Warto dodać, że równolegle do tej inwestycji GDDKiA planuje wykonać remont nawierzchni DK 24 od Kwilcza do granicy województwa wielkopolskiego w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz wybudować na całym odcinku DK24 od Pniew do granicy województwa ścieżkę rowerową. Nie wiadomo, jak ścieżka miałaby przebiegać przez Kamionnę – czy wzdłuż nowej obwodnicy, czy może przez centrum wsi w śladzie obecnego przebiegu DK24.
Budowa obwodnicy Kamionny ma być realizowana z rządowego programu budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku. Wśród nich znalazło się osiem wielkopolskich miast i wsi, w tym właśnie Kamionna.
Atak migranta na granicy. Ranny polski żołnierz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?