Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest ostrzeżenie IMGW 1 stopnia dla woj. lubuskiego. Zamiecie, obfite opady śniegu, zamarzający deszcz. Uważajcie!

Michał Korn
Michał Korn
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje intensywne opady śniegu, które miejscami mogą spowodować przyrost pokrywy śnieżnej na poziomie od 10 do nawet 12 cm!
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje intensywne opady śniegu, które miejscami mogą spowodować przyrost pokrywy śnieżnej na poziomie od 10 do nawet 12 cm! Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenie pierwszego stopnia dla województwa lubuskiego. Prognozuje się wystąpienie obfitych opadów śniegu oraz marznących opadów. Uważajcie na drogach! Może spaść kilkanaście centymetrów śniegu.

Kilkanaście cm śniegu, marznące opady

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje intensywne opady śniegu, które miejscami mogą spowodować przyrost pokrywy śnieżnej na poziomie od 10 do nawet 12 cm! Najbardziej intensywnie śnieg będzie padał przed północą, 23 grudnia. Nad ranem opady śniegu będą przechodziły w śnieg z deszczem. Przejściowo mogą wystąpić również opady marznące - czytamy w komunikacie. Może to przyczynić się do bardzo trudnych warunków na drogach w wigilijny poranek. Uważajcie na siebie!

POGODA W LUBUSKIEM NA ŻYWO - Gdzie pada śnieg?

Ostrzeżenie przed intensywnymi opadami będzie obowiązywać od godz. 18.00 (23 grudnia) do godziny 6.00 (24 grudnia). Najtrudniejsze warunki atmosferyczne mają wystąpić w powiatach:

  • gorzowskim oraz Gorzowie Wlkp.,
  • międzyrzeckim,
  • słubickim,
  • strzelecko-drezdeneckim,
  • sulęcińskim,
  • świebodzińskim.

O trudnych warunkach atmosferycznych w czasie świąt informuje również profil Zjawiska Meteorologiczne - Lubuskie.

Ważne informacje dla kierowców

W warunkach zimowych, kiedy droga hamowania przy 80 km/h wynosi prawie o 1/3 więcej niż na suchej nawierzchni, umiejętności kierowców przechodzą poważny sprawdzian. Trzeba szybko przypomnieć sobie kilka zasad. Jak zachować się na śliskiej nawierzchni? Jak wyjść z poślizgu? Jak i kiedy hamować?

Nie spiesz się!

  • W sytuacji optymalnej powinniśmy być przygotowani na zimowe warunki drogowe i nie powinna nas zaskakiwać pogoda za oknem. Niestety tylko nieliczni sprawdzają prognozę i warunki na drogach, zanim nie przekonają się o nich sami. Wydłużony czas dojazdu, piesi poruszający się dużo wolniej po śliskiej nawierzchni, brak zmienionych opon na zimowe – te czynniki często zaskakują drogowców. Co roku więc powtarza się ten sam scenariusz – zima zaskakuje większość kierowców. Jak nie popełniać tego błędu? Kiedy widzimy, że za oknem leży śnieg, a temperatury są niskie warto założyć sobie o 20-30% więcej czasu na dojazd do wyznaczonego miejsca. Unikniemy dzięki temu zbędnego stresu, a co za tym idzie zmniejszymy ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze – radzi Zbigniew Weseli, Dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Oczywiście nasz samochód powinien być dobrze przygotowany do jazdy w takich warunkach. Wcześniej wymienione opony i przegląd techniczny auta to czynności niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa, gdy zastanie nas zimowa aura.

Hamowanie na ślizgawce

  • Znacznie wydłużona droga hamowania to coś, na co w zimie musi przygotować się każdy kierowca. Zachowanie odpowiedniego odstępu od samochodu przed nami to klucz do bezpiecznej jazdy i uniknięcia niepotrzebnych stresujących sytuacji na drodze, stłuczek, a nawet wypadków. Pamiętajmy, aby przed skrzyżowaniem wcześniej niż zwykle rozpocząć proces zatrzymywania i delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Sprawdzimy tym samym stan oblodzenia nawierzchni, ocenimy przyczepność kół i w efekcie zatrzymamy samochód w odpowiednim miejscu – doradzają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Kiedy przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o 1/3 więcej. Droga hamowania na lodzie może wynieść nawet 270 metrów! Zbyt gwałtowne i nieumiejętne hamowanie może doprowadzić do poślizgu auta. Kierowcy nie będąc przygotowani na taką ewentualność, wpadają w panikę i maksymalnie dociskają pedał hamulca, co tylko pogarsza sytuację i uniemożliwia kontrolowane wyprowadzenie pojazdu z poślizgu.

Jak wyjść z poślizgu?

  • Istnieją dwa pojęcia opisujące poślizg: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, kiedy to przednie koła tracą przyczepność, a do poślizgu dochodzi w czasie skrętu. Wyprowadzenie z poślizgu podsterownego jest całkiem proste i nie potrzeba do tego dużych umiejętności. Wystarczy przede wszystkim zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć kąt skrętu kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – wyjaśniają eksperci. Poślizg tylnych kół jest trudniejszy do skorygowania i bywa niebezpieczny jeśli utraci się nad nim kontrolę. To co w tym przypadku należy zrobić, to należy wykonać kierownicą kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Przykładowo, kiedy jesteśmy na zakręcie w lewo, wpadając w poślizg nasz samochód zarzuca na prawą stronę, wobec tego należy kręcić kierownicą w prawo do momentu odzyskania kontroli.
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto