Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest pomysł, jak poprawić komunikację na odcinku jednej z najważniejszych ulic w Zielonej Górze | WIDEO

Eliza Gniewek-Juszczak
Eliza Gniewek-Juszczak
Wideo
od 12 lat
Jest tutaj za dużo zjazdów i przejść dla pieszych. To miejsce może całkowicie się odmienić. Ale nie ma pewności, że plan uda się wprowadzić w życie. W najbliższych dniach chętne firmy mogą składać oferty dotyczące wyceny koncepcji przebudowy odcinka ul Wojska Polskiego w Zielonej Górze.

Na ulicach Zielonej Góry. Trzy zjazdy i dwa przejścia

Dzisiaj na tym odcinku ul. Wojska Polskiego są w bliskiej odległości dwa przejścia dla pieszych, w tym jedno z sygnalizacją oraz zjazdy do i z dawnego Polmozbytu oraz do Uniwersytetu Zielonogórskiego. Poszukiwania rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo przechodniów w tym miejscu trwały już przed wielu laty, kiedy teren uczelni był ogrodzony, była furtka, a potem zniknęło ogrodzenie, a pojawiła się możliwość włączania światła na pasach. Z przejść dla pieszych korzystają nie tylko studenci. Wielu studentów przyjeżdża na uczelnię samochodem.

– Zjazd z ul. Wojska Polskiego na teren Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz dawnego Polmozbytu jest jedną z problematycznych lokalizacji w Zielonej Górze – potwierdza Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w Urzędzie Miasta Zielona Góra. – Po pierwsze, jest jedna sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych, a drugie przejście jest nieosygnalizowane, jest też przejazd rowerowy na tym przejściu. Po drugie, dawny Polmozbyt wcześniej czy później sprzeda się i rozbuduje, a inwestycja będzie miała wpływ na ruch drogowy w tym miejscu. Dlatego chcemy zrobić koncepcję, która być może weszłaby do drugiego etapu ITS.

Trwa głosowanie...

Czy odcinek ul. Wojska Polskiego przy uniwersytecie wymaga zmian?

Ul. Wojska Polskiego w Zielonej Górze. Jak poprawić odcinek przy uczelni?

Urzędnicy widzieliby w tym miejscu ul. Wojska Polskiego dodatkowy pas do skrętu w lewo. Jeden zjazd obsługiwałby, zarówno teren uniwersytetu, jak i Polmozbytu. To możliwe do realizacji, bo działka pomiędzy obecnymi zjazdami jest miejska.

– Idea jest taka, aby upłynnić ruch na ul. Wojska Polskiego, aby nie było pojazdów skręcających do uniwersytetu i blokujących ruch na wprost na tej ulicy, bo wiadomo, każdy kto skręca w lewo, musi czekać na pojazdy, które przejeżdżają z kierunku przeciwległego i w tym momencie blokuje się ruch na drodze głównej. Żeby tego uniknąć, chcielibyśmy zrobić dodatkowy pas do skrętu w lewo, czyli poszerzyć ul. Wojska Polskiego.

Wówczas zamknięte byłyby dwa osobne zjazdy. A teren byłby skomunikowany jedną drogą z sygnalizacją świetlną.
Miasto spodziewa się gotowej koncepcji w połowie roku. Jest jeszcze kilka dni dla chętnych firm na składanie ofert tej sprawie. W drugiej połowie roku będą wybierane lokalizacje do przetargu na drugi etap Inteligentnego Systemu Transportu. Wtedy okaże się, czy pomysł zyska akceptację. Jeśli tak, potrzeba będzie roku na projektowanie. Realizacja byłaby możliwa w 2026 roku.

Zobacz to miejsce:

Jedno z przejść dla pieszych posiada sygnalizację świetlną. Drugie łączy się z przejazdem dla rowerów

Jest pomysł, jak poprawić komunikację na odcinku jednej z na...

ITS. Co to jest?

Przypomnijmy, zgodnie z ustawą o drogach publicznych, ITS (z ang. Inteligent Transportation System) to systemy wykorzystujące technologie informacyjne i komunikacyjne w obszarze transportu drogowego, obejmującym infrastrukturę, pojazdy i jego użytkowników, a także w obszarach zarządzania ruchem i zarządzania mobilnością, oraz do interfejsów z innymi rodzajami transportu. Celem ich stosowania w miastach jest poprawa bezpieczeństwa i lepsza koordynacja korzystania z sieci transportowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto