Komunikacja przyjazna pasażerom

Artykuł sponsorowany
Wybudowanie Centrum Przesiadkowego przy dworcu PKP w Zielonej Górze, zakup cichego i wygodnego taboru autobusowego, unowocześnienie i rozbudowa systemu informacji pasażerskiej oraz unowocześnienie systemu sprzedaży i walidacji biletów komunikacji miejskiej – to tylko niektóre udogodnienia dla pasażerów, korzystających na co dzień z zielonogórskiej komunikacji, możliwe dzięki projektowi pn. „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”, współfinansowanego z budżetu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

logo

Na czym polega owa rewolucja w zielonogórskim, miejskim transporcie publicznym? Stare, bardzo często już wyeksploatowane autobusy, zastąpiły nowe, ekologiczne pojazdy. W ramach projektu miasto zakupiło aż 43 niskopodłogowe, 12-metrowe, autobusy elektryczne.

logo

Nowe pojazdy są ciche, eleganckie, przyjazne pasażerom, wyposażone w klimatyzację i nowoczesne automaty biletowe z obsługą kart płatniczych, co w zdecydowany sposób poprawia komfort i wygodę podróży. Pojazdy są czterokrotnie cichsze od tych z silnikiem Diesla, tańsze w utrzymaniu i bardziej ekologiczne. Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego to 60 pojazdów. Oprócz elektrobusów zakupiono bowiem 17 nowych, niskopodłogowych autobusów przegubowych z silnikami Diesla.

Inne miasta kupują autobusy i przypisują je do jednej, dwóch linii, natomiast my poszliśmy dalej i praktycznie całą naszą sieć komunikacyjną oparliśmy o autobusy elektryczne – mówi Robert Karwacki, zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zakładu Komunikacji. – Poza tym dodatkowo zostały nam przyznane środki na zakup kolejnych 12 autobusów elektrycznych – 4 przegubowych i 8 standardowej długości – dodaje.

Zakup nowych autobusów to tylko część projektu. Kolejnym ważnym jego elementem była budowa Centrum Przesiadkowego przy ul. Bema, która wzbudzała niemałe zainteresowanie zielonogórzan i przybywających do miasta gości. Na nowy obiekt szczególnie oczekiwali podróżni, osoby na co dzień korzystające z komunikacji miejskiej oraz ci, którzy w myśl popularnego niegdyś hasła MZK, znajdującego się na autobusach, zamienili „wóz na bus”, czyli zrezygnowali z indywidualnego transportu samochodowego na rzecz komunikacji miejskiej.

W nowo otwartym w tym roku Centrum Przesiadkowym dla podróżnych zostały przygotowane dwie poczekalnie, a w nich 32 miejsca siedzące. Latem działa tu klimatyzacja, a zimą ogrzewanie. Są gniazda elektryczne i porty USB. W Biurze Obsługi Klienta są cztery kasy, w tym jedna z obniżonym blatem – to udogodnienie z myślą osobach niepełnosprawnych.

Nie bez znaczenia jest też dobre położenie samego obiektu, który został usytuowany przy dworcu PKP i niedaleko dworca PKS. Przy inwestycji zmieniono tu układ dróg i wybudowano kładkę, łączącą Centrum z wiaduktem w ciągu ul. Sulechowskiej. Obok powstały parkingi dla samochodów i zadaszony, bezpłatny parking dla 64 rowerów.

Orientację ułatwia jedenaście tablic, na których na bieżąco wyświetlane są informacje o aktualnych kursach. Oprócz tego w przyszłym roku w mieście ma stanąć 57 tablic informacji pasażerskiej. – Pozwoli to na szerszy dostęp do informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym dla mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej, bo tablice pokazują nie tylko realny czas do odjazdu autobusów, ale także i różne komunikaty związane z ich ruchem.

Możemy poinformować pasażerów o objazdach, zamkniętych drogach czy o utrudnieniach, które powodują, że trasa przejazdu autobusu ulegnie zmianie. To wszystko przyczynia się do lepszego funkcjonowania komunikacji miejskiej – mówi Robert Karwacki. – W ramach projektu zostanie także unowocześniona informacja pasażerska w serwisie internetowym MZK, gdzie będzie dostęp do tych samych komunikatów, które znajdą się na tablicach informacji pasażerskiej – dodaje dyrektor.

Unowocześniony zostanie także system sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Na chwilę obecną można je nabyć w Centrum Przesiadkowym, w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej oraz w punkcie sprzedaży przy ul. Kupieckiej. W ramach projektu zostanie ponadto zakupionych i rozlokowanych w różnych częściach miasta 11 nowoczesnych, stacjonarnych automatów biletowych. Dostęp do zakupu biletów będzie tym samym jeszcze łatwiejszy. Warto dodać, że bilety już teraz można nabyć drogą elektroniczną – internetową oraz mobilną, na telefon komórkowy.

Ile kosztowała rewolucja w zielonogórskiej komunikacji? Samorząd Zielonej Góry na realizację projektu przeznaczył ponad 250 mln zł. Znaczną część środków, bo prawie 170 mln zł, udało się pozyskać z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Pozostały wkład pochodził z budżetu miejskiego i wyniósł aż 38,5 mln zł. Z kolei 3,5 mln zł zapewniła PKP PLK SA, która ma także swój udział w projekcie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3