Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koncerty na zakończenie 70. sezonu artystycznego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Robert Orzechowski
arch. Polskapress / zdj. ilustracyjne
16 czerwca 2016, godz. 18.00, i 17 czerwca 2016, godz. 19.00, odbędą się w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dwa koncerty na zakończenie 70. sezonu artystycznego 2015/2016 z muzyką Ravela, Gershwina i Piazzolli

Piotr Sułkowski, dyrygent, solista Klaudiusz Baran – bandoneon, akordeon i orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej to wykonawcy koncertów w dniach 16 i 17 czerwca br. W programie koncertów kończących 70.jubileuszowy sezon artystyczny Filharmonii, utwory bardzo lubiane przez publiczność sal koncertowych: Bolero Maurycego Ravela, George’a Gershwina - Amerykanin w Paryżu oraz w wykonaniu solisty Klaudiusza Barana i filharmoników warmińsko-mazurskich pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego kompozycja Astora Piazzolli – Libertango.

Osiemnastotaktowy temat Bolera Maurycego Ravela (1875-1937) powtarza się monotonnie, kilkanaście razy, bez żadnych odmian, tyle, że intonują go wciąż nowe instrumenty, a odegrawszy swoje – dołączają do pozostałych, przy jednostajnym, hipnotyzującym akompaniamencie postukiwań bębenka. Zaczyna flet, po nim klarnet, fagot... i tak dalej. W ten sposób zmienia się barwa powtarzanej melodii, zaś dynamika narasta w nieustannym crescendo aż do gwałtownej kulminacji. Twierdzi się, że na świecie, co 10 minut rozbrzmiewa Bolero Ravela - teraz, gdy maju bieżącego roku wygasły po 90 latach prawa autorskie do utworu prawdopodobnie będziemy je słyszeć jeszcze częściej.

Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina (1898-1937) to fantazja symfoniczna o tym, jak to któregoś wiosennego poranka pewien Amerykanin zwiedzał Paryż... Muzyka Gershwina „musująca jak francuski szampan” powstała w roku 1928, już po Błękitnej rapsodii (1924) i po Koncercie fortepianowym (1925) a wykonana została po raz pierwszy w tym samym roku w nowojorskiej Carnegie Hall. Gershwin był wtedy u szczytu powodzenia; amerykański fenomen, twórca, któremu udało się w prawdziwie mistrzowski sposób połączyć tradycje tamtejszej muzyki popularnej, ludowej, jazzu i technik europejskiej muzyki klasycznej.

– Astor, twoje utwory klasyczne są napisane poprawnie. Ale prawdziwy Piazzolla jest w muzyce, którą mi przed chwilą zagrałeś. Nigdy jej nie porzucaj. - to rada, którą Astor Piazzolla (1921-1992) otrzymał od Nadii Boulanger swojej nauczycielki, uważanej powszechnie za najlepszego ówczesnego pedagoga muzyki, przyjaciółki Ravela, Strawińskiego i wielu innych wielkich kompozytorów.
I tak zaczęła się era Tango Nuevo, czyli Nowego Tanga. Piazzolla koncertuje na całym świecie, z zespołami i jako solista, od Ameryki Południowej przez Europę, Japonię, po Stany Zjednoczone. W 1987 r. gra przed ogromną publicznością w nowojorskim Central Parku. Wiele nagrywa, pracuje intensywnie aż do śmierci w lipcu 1992. Pozostawił po sobie ponad 250 tang i wiele innych (w sumie około 1000) utworów.

Choć koncerty 16 i 17 czerwca oficjalnie kończą w Filharmonii sezon artystyczny 2015/2016, to nie są one ostatnimi propozycjami muzycznymi dla melomanów. W dniu 26 czerwca, o godz.18.00 z udziałem orkiestry Filharmonii koncertem symfonicznym pod batutą Piotra Sułkowskiego z gitarzystami Justyną Sobczak i Marcinem Dylla zostanie zainaugurowany X Festiwal Gitarowy Joaquina Rodrigo w Olsztynie. A potem do 2 lipca zapraszamy do sali koncertowej na festiwalowe recitale gitarowe. Szczegóły na stronie www.filharmonii.

Więcej informacji z Warmii i Mazur jest na stronie: warminskomazurskie.naszemiasto.pl

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto