Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miasto kupuje kolejne pięć autobusów elektrycznych. Jakiej firmy? Na jakie trasy wyjadą?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Wideo
od 16 lat
Zielona Góra znów kupuje autobusy elektryczne. Prezydent Janusz Kubicki podpisał umowę ze spółką ARP E-Vehicles z Solca Kujawskiego na dostawę pięciu nowych, elektrycznych, niskopodłogowych autobusów miejskich.

Jakie to będą autobusy? Zielonogórzanie mogli zobaczyć jeden z nich, bo firma zaprezentowała pojazd w naszym mieście. Za kierownicą zasiadł Jacek Newelski z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze. Mówił, że autobus prowadzi się lekko i na pewno się sprawdzi na zielonogórskich ulicach.

Autobusy elektryczne - Zielona Góra liderem

Mieszkańcy miasta zdążyli się już przyzwyczaić do komunikacji na prąd. Elektryki pojawiły się u nas już w 2018 roku. Przejechały one łącznie 11 milionów kilometrów.
- Chcemy doprowadzić do tego, żeby mieć blisko sto procent elektrycznego taboru. Nie sto, bo mamy jeszcze kilka nowych, przegubowych mercedesów, więc jeszcze trochę z nami będą – podkreślał prezydent Janusz Kubicki. – I tak jesteśmy pod tym względem liderem w Europie. Mamy teraz lepsze powietrze w mieście, bo nie kopcą. I nie hałasują, co też ma znaczenie dla mieszkańców. Dziś kupujemy pięć kolejnych autobusów, będziemy kupowali następne. Wykonawca będzie miał rok na dostarczenie nam nowych pojazdów od czasu podpisania umowy.

Autobusy elektryczne za 15 mln zł

Autobusy polskiej produkcji marki Pilea (polski, innowacyjny, elektryczny autobus) są wyposażone w baterie pozwalające przejechać bez potrzeby ładowania co najmniej 220 kilometrów, mogą przewieźć 60 pasażerów.
- Baterie zamontowane są pod podłogą, ich ciężar sprawia, że pojazd jest stabilny, nie wychyla się na rondach i zakrętach. Co potwierdził dziś kierowca MZK – mówi Piotr Śladowski, członek zarządu ARP E-Vehicles. - Poza tym podłoga w autobusie jest płaska, bez schodów, co też zapewnia pasażerom większe bezpieczeństwo i wygodę.
Wartość zamówienia to 15 mln 329 tys. zł. Na terenie zajezdni MZK będą uruchomione dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej 60-120 kW.
Cały projekt pn. Elektryfikacja Linii Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze kosztuje ok. 38 mln 193 tys. zł, z czego UE daje 26 mln 179 tys. zł, reszta to wkład własny miasta.

Autobusy elektryczne po Zielonej Górze jeżdżą od pięciu lat

- Jesteśmy spółką Skarbu Pastwa, dość młodą, ten zielonogórski przetarg jest największy. Co prawda, w Sieradzu mamy kontrakt na sześć autobusów, ale one są w innej specyfikacji – dodaje Piotr Śladowski.
Na jakich trasach zobaczymy nowe autobusy?
- Te pięć autobusów skierujemy na mniej obciążone linie, z mniejszym dostępem do punktów ładowania – mówi dyrektor MZK w Zielonej Górze Robert Karwacki.
Przypomnijmy też, że w marcu Zielonej Górze pojawi się 12 nowych, elektrycznych autobusów. Firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa za kwotę około 23 mln 596 tys. zł dostarczy osiem autobusów typu solo o długości 12 m. Z kolei EvoBus Polska przekaże cztery elektryczne pojazdy Mercedes-Benz eCitaro G o długości 18 metrów.
Dodajmy, że pierwszy autobus elektryczny – firmy Ursus – wyruszył w swój pierwszy kurs w Zielonej Górze 3 września 2018 roku o godzinie 8.50 (z pętli przy ulicy Batorego).
Zobacz też:
NIETYPOWE MUZEUM W ZAJEZDNI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto