Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na lubuskich dworcach hula wiatr. Kiedy wreszcie rozpocznie się tam remont?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Lubuskie dworce wciąż czekają na remont
Lubuskie dworce wciąż czekają na remont Leszek Kalinowski/WS
Te nasze dworce kolejowe to jakaś masakra. Od dłuższego czasu słyszymy, że te w Babimoście, Nowinach Wielkich, Sulechowie i Świebodzinie mają odzyskać dawny blask. I co? Czekamy i czekamy, i nic tam się nie dzieje! – mówią Lubuszanie.

Temat dworców kolejowych odżył przy okazji ponownego – po 20 latach przerwy - uruchomienia linii Zielona Góra – Krosno Odrzańskie – Gubin/Guben.
- Musiałem sprawdzić, jak się jedzie po tylu latach. Dawniej często jeździłem tym pociągiem do szkoły – przyznaje Waldemar Ignaś. – Teraz, po latach miło było znów skorzystać. Ale te dworce kolejowe na trasie wołają o pomstę do nieba. Mamy XXI wiek.

Przetargi ogłosimy latem tego roku

O ile pan Waldemar nie dziwi się widokowi dworców na wspomnianej trasie, o tyle już nie jest taki wyrozumiały w sprawie innych dworców kolejowych.
- Co najmniej od dwóch lat czytam o dworcach w Babimoście, Sulechowie, Nowinach Wielkich czy w Świebodzinie. Myślę, że w tym czasie niejeden taki dworzec można było wyremontować – przyznaje pan Waldemar i pyta, co się dziś w tych obiektach dzieje.
Niestety, musimy go zmartwić, bo mimo upływu czasu nie widać w nich pracowników, którzy modernizowaliby dworce.
Umowy na prace projektowe dotyczące przebudowy dworców w Sulechowie, Babimoście oraz Nowinach Wielkich zostały podpisane w kwietniu 2020 roku. Dokumentacja dla każdego z obiektów miała powstać w ciągu 36 tygodni od podpisania umowy. A przetargi na wyłonienie wykonawców remontów miały zostać ogłoszone w drugiej połowie 2021 roku. Ale tak się nie stało. Pytamy więc w PKP S.A., kiedy to się stanie.
- Przetargi na przebudowy dworców w Sulechowie, Babimoście i Nowinach Wielkich planujemy ogłosić latem bieżącego roku – odpowiada Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych S.A.

Lubuskie dworce wciąż czekają na remont
Lubuskie dworce wciąż czekają na remont Leszek Kalinowski/WS

Remonty dworców kolejowych

Głównym celem niniejszych inwestycji będzie dostosowanie budynków dworców do obsługi osób o ograniczonej sprawności ruchowej poprzez likwidację barier architektonicznych, a także wprowadzenie wielu usprawnień w strefie obsługi podróżnych oraz w najbliższym otoczeniu dworców. Wśród nich są m.in. takie rozwiązania jak toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, mapy z planami dotykowymi dworca, ścieżki wolne od przeszkód, oznaczenia w alfabecie Braille`a czy miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Inwestycje zakładają również kompleksowy remont przestrzeni związanych z obsługą podróżnych wyposażenie ich w ławki, kosze oraz gabloty. W budynkach zostaną również wprowadzone rozwiązania proekologiczne takie jak energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła (Babimost, Nowiny Wielkie) oraz systemy retencji deszczówki (Babimost). Dzięki inwestycjom w otoczeniu dworców będzie również bezpieczniej, gdyż obiekty zostaną wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe

Lubuskie dworce wciąż czekają na remont
Lubuskie dworce wciąż czekają na remont Leszek Kalinowski/WS

W Świebodzinie pogonili wykonawcę

A co z dworcem w Świebodzinie, gdzie remont nawet się rozpoczął, ale potem prace stanęły i od miesięcy nic tam nadal się nie dzieje.
4 stycznia PKP S.A. odstąpiły od umowy na wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie dworca w Świebodzinie zawartej z firmą KWK Construction Sp. z o.o. z Bydgoszczy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Potem przeprowadzono inwentaryzację wykonanych do tej pory prac.
- Przetarg na dokończenie prac budowlanych związanych z przebudową dworca Świebodzin został ogłoszony na początku maja. Zainteresowane firmy mogły składać oferty do połowy czerwca – informuje Bartłomiej Sarna. - W postępowaniu na wybór wykonawcy prac budowlanych dworca kolejowego Świebodzin wpłynęły trzy oferty. Najniższa wyniosła 19,58 mln zł brutto, a najwyższa 21,79 mln zł brutto. Obecnie komisja przetargowa dokonuje oceny i weryfikacji dokumentów wykonawców. Po zakończeniu jej prac poinformujemy o rozstrzygnięciu przetargu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto