Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nierealna propozycja. "Medyk" ma szans, by rozpocząć pracę w Sulechowie wraz z nowym rokiem szkolnym

Agnieszka Linka
Agnieszka Linka
Nowiutka wanna do hydromasażu. Montaż większości sprzętów w pracowniach CKZiU "Medyk" to kosztowna i czasochłonna inwestycja
Nowiutka wanna do hydromasażu. Montaż większości sprzętów w pracowniach CKZiU "Medyk" to kosztowna i czasochłonna inwestycja Agnieszka Linka
Choć mówi się o konsultacjach w sprawie przeniesienia "Medyka", w rzeczywistości do końca lutego będzie wiadomo, co dalej z placówką. Jeśli 14 lutego radni Sejmiku Województwa Lubuskiego podejmą uchwałę, a kurator wyrazi zgodę na przeniesienie szkoły, to uczniowie "Medyka" powinni rozpocząć nowy rok szkolny w Sulechowie. Powinni, ale nie zaczną, bo infrastruktury medycznej nie da się przenieść w ciągu miesiąca. Nauczyciele tłumaczą, że szkoła medyczna to nie ławki i tablica, które łatwo da się przenieść z miejsca na miejsce.

Medyk dobrze wyposażony

Różnorodność sal i rodzaj specjalistycznego sprzętu będącego na wyposażeniu szkoły robi wrażenie. Infrastrukturę medyczną można śmiało porównać ze stanowiskami pracowników naukowych niejednej krajowej uczelni o podobnym profilu kształcenia.

Uczniowie mają do dyspozycji pracownię fizykoterapii, hydroterapii i zabiegów ciepłoleczniczych (3x), kinezyterapii i odnowy biologicznej, masażu (2x), kulinarną, diagnostyki i terapii elektroradiologicznej, farmakognozji, podologii, arteterapii (terapii zajęciowej), pracownię zabiegów pielęgnacyjnych (2x), analizy leków, technologii postaci leków, kosmetyczną, higieny stomatologicznej, anatomiczną, komputerową, symulacji ratownictwa, pielęgnacji dziecka, sterylizacji oraz siłownię. Prócz tego w budynku “Medyka” znajdują się różnej wielkości trzy sale wykładowe, sala multimedialna, biblioteka, świetlica i aula. Nie ulega wątpliwości, że całe to zaplecze pozwala wykształcić specjalistów z umiejętnościami na miarę obecnie panujących standardów w zawodach medycznych i okołomedycznych.

Sale wymagające specjalistycznego oprzyrządowania w CKZiU “Medyk” w większości powstały przed 1999 r., kiedy kształcenie medyczne było finansowane przez Ministerstwo Zdrowia. Przez kolejne lata pomieszczenia były modernizowane i doposażane, głównie ze środków unijnych. W efekcie kolejnych reform w edukacji systematycznie zmniejszano subwencje. Od 2017 r. koszty kształcenia w ok. 40 prc. muszą być dofinansowywane z funduszy samorządowych.

Machina już ruszyła, kto ją zatrzyma?

Podczas konferencji 25 stycznia, która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim wicemarszałek Łukasz Porycki zapewniał, że “4 stycznia br. Zarząd Województwa Lubuskiego w czteroosobowym składzie podjął jednogłośną decyzję o rozpoczęciu konsultacji w sprawie przeniesienia siedziby Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego “Medyk” do nowej siedziby w Sulechowie”. W rzeczywistości maszyna już ruszyła i mówienie o konsultacjach jest naginaniem rzeczywistości. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął bowiem projekt uchwały, nad którą Sejmik Samorządu Województwa Lubuskiego zagłosuje 14 lutego. Ostatnim krokiem pozostanie skierowanie wniosku do Lubuskiego Kuratora Oświaty o wyrażenie zgody na przeniesienie placówki. Jeśli kurator Ewa Rawa podpisze takie pismo, 31 sierpnia 2022 r. CKZiU “Medyk” zakończy swoje funkcjonowanie w Zielonej Górze, a tym samym żywot. Dlaczego?

Podłoga pracowni diagnostyki i terapii elektroradiologicznej została dozbrojona. Fotele dentystyczne w pracowni higieny stomatologicznej są zasilane
Podłoga pracowni diagnostyki i terapii elektroradiologicznej została dozbrojona. Fotele dentystyczne w pracowni higieny stomatologicznej są zasilane sprężarką ustawioną w piwnicy. Agnieszka Linka

Tego się nie da przenieść w miesiąc

Kadra pedagogiczna “Medyka” nie ma wątpliwości, że szkolnej infrastruktury medycznej nie da się przenieść do Sulechowa w jeden miesiąc. Przede wszystkim wiele urządzeń jest zamontowanych na stałe, a koszty instalacji są ogromne. Fotele dentystyczne w pracowni higieny stomatologicznej są podpięte pod przewody poprowadzone w podłodze i zasilane sprężarką ustawioną w piwnicy.

Podłoga pracowni diagnostyki i terapii elektroradiologicznej została dozbrojona, aby sprzęt jej nie zarwał. Do pracowni hydroterapii należało pociągnąć odpowiednią instalację wodną, gdzie indziej kwasoodporną. W ścianach znajdują się też innego rodzaju instalacje, bezużyteczne w przypadku przeprowadzki. Ratownictwa medycznego nie da się uczyć bez specjalnie wyposażonej sali symulacyjnej z lustrem weneckim, kamerami itd. Nauczyciele oceniają, że na przeprowadzkę, stworzenie nowej infrastruktury, koniecznej do nauczania i montaż urządzeń potrzeba ok. 6 miesięcy. Tymczasem szkoła pracuje i egzaminuje do połowy lipca. Potem jest czas urlopowy. Kiedy więc uda się przenieść placówkę?

Utopione miliony

CKZiU “Medyk” jest w trakcie realizacji unijnego, ponad 2- letniego projektu „Z Medykiem w przyszłość - program rozwoju kształcenia i specjalizacji zawodowych”. Suma pozyskanych środków to blisko 3,3 mln zł, co wraz z wkładem własnym placówki daje ponad 4 mln zł. Triumf z podpisania umowy w marcu zeszłego roku z dumą obwieszczał na swoich stronach internetowych Urząd Marszałkowski. O rzekomym sukcesie wspomniał też na konferencji, 25 stycznia tego roku, wicemarszałek Łukasz Porycki.

Za pozyskane pieniądze 320 osób miało mieć zaproponowane doradztwo zawodowe, tyle samo Lubuszan miało skorzystać z dodatkowych kursów oraz szkoleń zawodowych. Ponad 150 uczestników miało odbyć staże u pracodawców, a prawie 20 nauczycieli miało podnieść swoje kompetencje. Nie wspominając o doposażeniu szkolnej bazy dydaktycznej.

Ta historia nie ma jednak happy endu. Projekt przypisany do inwestycji w budynku na ul. Wazów 44 w Zielonej Górze zostanie zaprzepaszczony w momencie przeniesienia placówki, a pieniądze trzeba będzie zwrócić do unijnej kasy. Co się stanie z częścią inwestycji będącą wkładem własnym? Przepadnie, tak samo zresztą, jak rozpoczęte w budynku modernizacje w pracowniach podologii, kosmetycznej, hydroterapii, doposażenie pracowni fizjoterapii i fizykoterapii, pracowni masażu oraz powstałe praktycznie od zera dwie sale symulacji zabiegów pielęgnacyjnych i ratowniczych.

Przystosowanie obiektu dla administracji szpitala to kolejne miliony zł, nie wspominając o kosztach adaptacji budynków w Sulechowie.

Dobra szkoła z tradycjami

1 września 1959 r. powołano czteroletnie Liceum Pielęgniarstwa, które w 1962 r. przekształcono w pięcioletnie Liceum Medyczne Pielęgniarstwa. W 1969 r. rozszerzono kształcenie o szkołę policealną, zmieniając nazwę na Zespół Szkół Medycznych. Regionalne Centrum Kształcenia Medycznego, funkcjonujące od 1994 r. przemianowano z kolei na Medyczne Studium Zawodowe w 1997 r. Od 2016 r. szkołę znamy jako Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego “Medyk”. Przez ten czas mury placówki opuściło 6 345 absolwentów, kształcących się łącznie na 21 kierunkach.

Dziś uczniowie mogą wybierać wśród 10 specjalizacji: technik elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, opiekunka dziecięca, technik farmaceutyczny, terapeuta zajęciowy, technik usług kosmetycznych (dzienny), asystent osoby niepełnosprawnej, technik masażysta, opiekun w domu pomocy społecznej oraz technik sterylizacji medycznej.

Miejmy nadzieję, że nie jesteśmy świadkami schyłku pewnej epoki, epoki kształcenia profesjonalnego średniego personelu medycznego, którego dzisiaj tak bardzo brakuje.

ZOBACZ WIDEO: Lubuskie. Zielona Góra. Sulechów. Konferencja "Samorządowe Lubuskie" w sprawie przeniesienia CKZiU "Medyk" do Sulechowa. 25.01.2022

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto