Nowa podziemna trasa w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Na jej końcu zapadnia

Karolina Korenda-Gojdź
Karolina Korenda-Gojdź
MRU to jedna z najlepiej rozpoznawanych w skali całej Polski marek turystycznych z naszego regionu. To największe podziemia fortyfikacyjne na świecie i unikalny rezerwat nietoperzy. Ogromną popularnością cieszą się podziemne trasy w Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie. W 2019 roku międzyrzecki odcinek MRU zwiedziło ponad 40 tysięcy turystów z całego świata. Niedawno uruchomiona została dla zwiedzających nowa trasa, kończąca się zapadnią. To unikat na skalę Polski.

Tu znajdziesz MRU:

Zapadnia w bunkrze 719

Aby pokonać nową podziemną trasę potrzeba trzech godzin. Wycieczka kończy się zwiedzaniem bunkra 719, który był jednym z dwóch bojowych ogniw grupy warownej Gneisenau. I w tym miejscu właśnie obejrzeć można jedyną czynną w Polsce zapadnię.

Ta zapadnia to kolejna ciekawostka, którą udało się odtworzyć. Niemal wszystkie tego typu urządzenia, zostały zniszczone, podczas wysadzania obiektów MRU przez Rosjan jeszcze podczas wojny, albo po wojnie w trakcje systematycznego odzyskiwania złomu i kradzieży. Ta zmyślna pułapka zabezpieczała bezpośredni dostęp do wnętrza schronu bojowego. W razie zagrożenia obrońcy mogli podnieść zapadnię, która ustawiona w pozycję pionową blokowała korytarz prowadzący do podziemnych pomieszczeń. Jednocześnie odsłaniała pułapkę z głębokim szybem. W tym czasie obrońcy mogli prowadzić ogień z broni strzeleckiej z wizjera umiejscowionego naprzeciwko wejścia. Nie było to typowe stanowisko dla karabinu maszynowego, lecz w sytuacji bezpośredniego zagrożenia, mogło spełniać rolę strzelnicy

– wyjaśnia Andrzej Chmielewski, autor wielu książek o dotyczących II wojny światowej na terenie dawnego pogranicza polsko-niemieckiego.

Bunkry powstały, bo Niemcy bali się polskiego ataku

Warto podkreślić, że w latach 20. XX wieku Niemcy uznawali polskie siły zbrojne za realne zagrożenie dla swojego państwa. Stąd decyzja o budowie fortyfikacji niemal na całej długości wschodniej granicy Niemiec. Dopiero wraz z dojściem do władzy Adolfa Hitlera sytuacja zaczęła się zmieniać. Niemcy stały się potęgą militarną i gospodarczą.
Te umocnienia, to nie tylko podziemne korytarze, ale też m.in. obiekty bojowe przy głównych drogach, schrony, mosty obrotowe i jazy. Odcinek centralny MRU ciągnie się od Sulęcina po Boryszyn. Jest to ok. 30 kilometrów podziemnych korytarzy. Prace przy budowie umocnień nabrały tempa w 2. połowie lat 30-tych. W 1935 r. Adolf Hitler przyjechał do wsi Wysoka, aby ocenić postępy w budowie umocnień. Co ciekawe, zakończenie prac planowano na początek lat 50. XX wieku.

Polecamy również państwa uwadze:

Czytaj także

Litwa, Łotwa i Estonia przywraca obostrzenia

Wideo

Materiał oryginalny: Nowa podziemna trasa w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Na jej końcu zapadnia - Międzyrzecz Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3