Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oszuści atakują. Podszywają się pod skarbówkę, ministerstwo, InPost

OPRAC.: (b)
Oszuści szukają różnych sposobów, aby wyłudzić dane lub pieniądze
Oszuści szukają różnych sposobów, aby wyłudzić dane lub pieniądze pixabay.com
Izba Administracji Skarbowej w Zielonej Górze ostrzega przed telefonami od osób podających się za pracowników urzędów skarbowych lub Ministerstwa Finansów. Wiele osób otrzymuje też SMS-y od oszustów podszywających się po InPost.

Osoby podające się za pracowników urzędów skarbowych lub Ministerstwa Finansów telefonują w sprawach PIT lub podejrzanych przelewów. – To próby wyłudzenia danych podatników – alarmuje Izba Administracji Skarbowej w Zielonej Górze i przypomina, że resort finansów nie prowadzi telefonicznej weryfikacji prowadzonych spraw, ani nie zbiera w ten sposób informacji o podatnikach. Podobne próby wyłudzeń mogą pojawić się także w wiadomościach wysyłanych przez oszustów, którzy próbują uzyskać w ten sposób pieniądze lub informacje.

Zgłoś próbę wyłudzenia danych

W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu i próby wyłudzenia danych przekaż treść otrzymanej wiadomości na numer 799 448 084. Zgłoszenie zostanie przesłane do analityków CERT Polska.

W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu lub próby wyłudzenia danych, które dotyczą Ministerstwa Finansów oraz Krajowej Administracji Podatkowej przekaż zgłoszenie na [email protected].

Oszuści podszywają się pod InPost

Wiele osób otrzymało ostatnio wiadomość następującej lub podobnej treści (pisownia oryginalna):

„Drogi Kliencie,
Informujemy, źe przesyłka 2938 **** 7463 opuściła nasze magazyny, ale nie mozna jej dostarczyć w przewidywanym terminie z powod nieprawidłowego adresu dostany.
Preewidywana data dostawy : 20.01.2022 / 11:30 — 15:00
Aby otrzymać ja w przewidywanym terminie, prosimy o podanie prawidłowego adresu i wniesienie nowej opłaty za dostawę (1,59 zł).”

– Po kliknięciu w link znajdujący się w mailu użytkownik przenoszony jest do fałszywej strony, która wyłudza dane karty płatniczej oraz jednorazowy kod z wiadomości SMS. Na zakończenie procedury użytkownik otrzymuje komunikat "Ta karta nie jest akceptowana. Użyj innej karty", co ma skłonić go do powtórzenia procedury i podania danych kolejnej karty – wyjaśnia Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa w firmie ESET. – Choć serwis, do którego kieruje korespondencja od oszustów, wykorzystuje elementy graficznej identyfikacji firmy InPost, to komunikat napisany jest sztucznym językiem i zawiera liczne błędy oraz literówki. To oczywiście powinno być wystarczającym sygnałem ostrzegawczym. Aby uchronić się przed oszustwem, nie należy podejmować żadnych działań, a tym bardziej klikać w dołączony do wiadomości link – przestrzega ekspert.

WIDEO: Tak działają oszuści. Lubuska policja ostrzega!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto