Pisanie listów nigdy nie było tak proste jak teraz. Kiedyś na wiadomość czekało się kilkanaście dni, tygodni, a nawet miesięcy. Dziś mamy pocztę elektroniczną, a nasza wiadomość dociera do odbiorcy w kilka sekund.
Oficjalny e -mail to zbiór zasad
Codziennie otrzymujemy i wysyłamy setki e - maili. Poczta elektroniczna jest przeciążona tzw. spamem. E - maile tak jak zwykłe listy mogą być też oficjalne. Szczególnie ta forma wymaga od nadawcy przestrzegania pewnych koronnych zasad.
Powitanie i zakończenie
Słowo: witam jest najchętniej stosowaną formą powitalną w listach elektronicznych. Znawcy tematu nie polecają tego zwrotu w oficjalnych kontaktach z kilku powodów.
Po pierwsze fraza ta stosowana jest raczej w mowie potocznej. Nie używamy jej nawet w tradycyjnej formie listów. Lepszą propozycja będzie tradycyjne: dzień dobry lub Szanowny/a Panie/i. Po każdym zwrocie grzecznościowym wymagane jest umieszczenie przecinka.
Adekwatnie do konstrukcji początku maila tworzymy profesjonalne zakończenie. Na końcu nie piszemy więc słowa: pozdrawiam, które możemy używać tylko w prywatnej korespondencji. W oficjalnej wiadomości właściwe będzie pożegnać rozmówce słowami: z poważaniem lub z wyrazami szacunku. I podpis rzecz jasna.
Temat – rzecz nadrzędna
Temat maila jest jak tytuł – definiuje całość bez odkrywania szczegółów. I jak tytuł powinien być niezbyt rozbudowany. Jego konstrukcja słowna daje adresatowi informację, czego może się spodziewać w treści. W gąszczu informacji, które dostajemy na skrzynki to właśnie temat decyduje czy w ogóle zajrzymy głębiej.
Wielkie litery
Pomijając kwestię zaczynania zwrotów grzecznościowych od wielkiej litery, to w poczcie elektronicznej staramy się umiejętnie stosować tzw. CAPSLOCK. Niedopuszczalne jest pisanie w ten sposób całej wiadomości. W wirtualnym świecie tak napisana informacja oznaczałaby krzyk.
Emotikony i inne ozdobniki
W oficjalnych wiadomościach raczej ich nie stosujemy. Rozpraszają nadawcę, odbierają powagę treści i mogą wpłynąć na negatywny odbiór naszego przesłania. Tak więc emotikonom w służbowym mailu mówimy stanowcze: nie!
Z szacunku dla odbiorcy nie stosujmy nadmiaru skrótów - istnieje obawa, że nie zrozumie naszej wypowiedzi.
WIDEO:Jak chronić swoje bezpieczeństwo w sieci
Źródło:Agencja Informacyjna Polska Press
Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?