Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rektorzy uczelni medycznych spotkali się w Zielonej Górze. Dyskutowali m.in. o zmianach w kształceniu lekarzy

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Piotr Bromber - wiceminister zdrowia
Piotr Bromber - wiceminister zdrowia Archiwum Ministerstwo Zdrowia
Rozmowa z wiceministrem zdrowia, Piotrem Bromberem, o Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) w Zielonej Górze, kształceniu lekarzy, Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego..

W piątek zakończyły się obrady Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych w których Pan uczestniczył. To pierwsze obrady w Zielonej Górze.
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) została powołana w 1989 r. Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego jest członkiem KRAUM od ubiegłego roku.

O wadze wydarzenia świadczy obecność ministra zdrowia Adama Niedzielskiego
Dla Ministerstwa Zdrowia współpraca z KRAUM jest bardzo ważna. W Zielonej Górze oprócz pana ministra w obradach uczestniczyli również: Marcin Martyniak podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia i prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak.

Chodzi o wymianę doświadczeń i jak najlepsze przygotowanie kadr medycznych czy są inne cele tych spotkań?

KRAUM zrzesza aktualnie 15 uczelni, prowadzących kształcenie na kierunku lekarskim oraz Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Większość zrzeszonych uczelni prowadzi kształcenie nie tylko przyszłych lekarzy czy lekarzy dentystów, ale także pielęgniarek, położnych, ratowników medycznych, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów. Tematów do rozmów jest bardzo dużo. Począwszy od kwestii prowadzenia kształcenia, finansowania uczelni, współpracy z organizacjami studenckimi czy rozwoju potencjału dydaktycznego i naukowego oraz poprawy zaplecza infrastrukturalnego.

O sprawach kształcenia dyskutowano też podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Czy jest duża potrzeba zmian, bardziej w stronę praktycznych umiejętności niż książkowej wiedzy?
Zmiana jest niezbędna. Wynika ona nie tylko z naszych analiz, ale przede wszystkim z oczekiwań głównych interesariuszy, czyli studentów. W dzisiejszych czasach dostęp do wiedzy jest stosunkowo prosty, a co za tym idzie studenci zgłaszają większe zapotrzebowanie na umiejętności praktyczne. Postulują potrzebę większego kontaktu z nauczycielem akademickim, pacjentem, mniejszych grup ćwiczeniowych, kształtowania konkretnych umiejętności zawodowych, ale także zwracają uwagę na kształtowanie kompetencji komunikacyjnych, wskazując na deficyt w tym zakresie w dotychczasowych programach kształcenia.

Czy w tych zmianach zauważa się też potrzebę wprowadzenia zajęć, które są realizowane na kierunku lekarskim w Zielonej Górze, a dotyczą humanizacji medycyny? Dla pacjentów odpowiednie podejście przedstawicieli zawodów medycznych do nich jest bardzo ważne.

Na pewno jest to obszar wymagający zmiany i będzie to uwzględnione w nowych standardach kształcenia, zarówno na poziomie nowych efektów kształcenia, ale również na poziomie sposobu prowadzenia zajęć, kompetencji nauczycieli akademickich oraz sposobu weryfikacji.

Z inicjatywy ministra zdrowia Adama Niedzielskiego w czerwcu bieżącego roku odbył się pierwszy Kongres Humanizacji Medycyny, organizowany wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim i Agencją Badań Medycznych. To wydarzenie, mam nadzieję cykliczne, potwierdza, jak wielką wagę przywiązujemy do budowania relacji lekarz - pacjent, ale również do kształtowania współpracy pomiędzy poszczególnymi zawodami medycznymi.

Jak wypadają młode uczelnie medyczne jak Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego na tle innych, które mają długą historię?

Najczęściej uczelnie rozpoczynają proces kształcenia od stosunkowo niedużych grup studentów. Weryfikujemy ich stan przygotowania przed wydaniem zgody na prowadzenie kierunku lekarskiego. Z kolei Polska Komisja Akredytacyjna prowadzi kontrolę faktycznej zgodności kształcenia z obowiązującymi standardami, już po pierwszym roku kształcenia, a także po zakończeniu pełnego cyklu.

A co do Zielonej Góry, to w ubiegłym roku pierwsi absolwenci opuszczający mury uczelni zdali najlepiej Lekarski Egzamin Końcowy. A w bieżącej rekrutacji na studia, uczelnia cieszy się największym zainteresowaniem wśród maturzystów ubiegających się o indeks kierunku lekarskiego.

Właśnie na UZ przyszła zgoda na uruchomienie nowego kierunku – fizjoterapia. Uczelnia będzie się starać jeszcze o powstanie kierunku – położnictwo. Ministerstwo jest przychylne takim staraniom?

Wspieramy działania uczelni ukierunkowane na zwiększenie oferty dydaktycznej w obszarze kształcenia kadr medycznych, w tym fizjoterapii, pielęgniarek i położnych. W maju br. Minister Zdrowia wydał Uniwersytetowi Zielonogórskiemu pozytywną decyzję na prowadzenie studiów na kierunku położnictwo na poziomie pierwszego stopnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto