Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Święcenia biskupa pomocniczego ks. Adriana Puta już za tydzień w konkatedrze

źródło: Kuria Diecezjalnej w Zielonej Górze
Ks. Adrian Put przyjmie święcenia biskupie w sobotę, 13 sierpnia
Ks. Adrian Put przyjmie święcenia biskupie w sobotę, 13 sierpnia Jacek Katos
W sobotę, 13 sierpnia o godz. 12.00 podczas mszy św. odprawianej w kościele konkatedralnym pw. św. Jadwigi Śląskiej w Zielonej Górze ks. Adrian Put przyjmie święcenia biskupie.

- Głównym konsekratorem będzie abp Salvatore Pennacchio, nuncjusz apostolski w Polsce, a współkonsekratorami - abp Andrzej Dzięga, metropolita szczecińsko-kamieński i bp Tadeusz Lityński. W uroczystości wezmą również udział biskupi z sąsiednich diecezji, zwłaszcza tych, które wchodzą w skład Metropolii Szczecińsko-Kamieńskiej, duchowieństwo diecezjalne, zaproszeni goście i wierni świeccy – informuje ks. Andrzej Sapieha, rzecznik prasowy Kurii Diecezjalnej w Zielonej Górze.

Jak wygląda obrzęd wyświęcenia na biskupa?

Obrzęd święceń biskupich ma miejsce podczas mszy św. Po odczytaniu Ewangelii, elekt zostaje przedstawiony zgromadzonym wiernym i odczytuje się papieskie pismo nominacyjne.

Następnie główny szafarz święceń wygłasza homilię, w której wyjaśnia istotę urzędu biskupiego. Po wysłuchaniu homilii elekt wyraża publicznie wolę wiernego wypełniania powierzanego mu posługiwania biskupiego.

Zgromadzeni modlą się za mającego przyjąć święcenia, śpiewając litanię do wszystkich świętych. W czasie tego śpiewu elekt leży krzyżem.

Po odśpiewaniu litanii ma miejsce istotny obrzęd święceń: główny szafarz święceń oraz inni obecni biskupi wkładają w milczeniu ręce na głowę elekta, po czym główny szafarz wygłasza modlitwę święceń. W jej trakcie diakoni trzymają nad głową elekta otwartą księgę Ewangelii. Po modlitwie głowę nowo wyświęconego biskupa namaszcza się świętym krzyżmem, czyli olejem poświęconym w Wielki Czwartek i służącym do sprawowania czynności sakramentalnych.

Obrzęd święceń kończy się przekazaniem księgi Ewangelii, nałożeniem pierścienia biskupiego i mitry oraz wręczeniem pastorału. Nowo wyświęcony biskup otrzymuje również pocałunek pokoju od głównego szafarza i wszystkich obecnych biskupów.

Ks. Adrian Put pełnił posługę w Lubsku, Gorzowie i Zielonej Górze

Ks. Adrian Put jest duchownym Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej. Urodził się 4 listopada 1978 r. w Szczecinie. Święcenia kapłańskie przyjął 22 maja 2004 r. w Gorzowie z rąk bp. Adama Dyczkowskiego. Po święceniach pracował najpierw jako wikariusz w Lubsku i Gorzowie Wlkp., następnie jako redaktor odpowiedzialny Aspektów – zielonogórsko-gorzowskiej edycji tygodnika katolickiego Niedziela oraz pomocniczy duszpasterz młodzieży.

W roku 2015 został proboszczem parafii pw. św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze. Od 2 sierpnia 2021 r. kieruje jako proboszcz zielonogórską parafią konkatedralną.

28 czerwca 2022 r. Ojciec Święty Franciszek mianował go biskupem pomocniczym diecezji zielonogórsko-gorzowskiej przydzielając mu stolicę tytularną Furnos Minor.

In unum congregare

Jako swoje zawołanie biskupie biskup nominat przyjął słowa "In unum congregare" (Zgromadzić w jedno). Zgodnie z kościelną tradycją będzie się również posługiwał swoim herbem biskupim.

Opis herbu i wyjaśnienie znaczenia zawołania biskupiego

Herb biskupa nominata wpisany jest w tarczę gotycką dzieloną w pas. Zgodnie z panującymi zasadami nie ma on żadnych ozdób w rodzaju koron, płaszczy, podpór, trzymaczy, ozdób honorowych innych godności. Jest za to zwieńczony zielonym kapeluszem pielgrzymim.

Kapelusz nad tarczą herbową wskazuje miejsce danego prałata w hierarchii kościelnej. Purpurowy przysługuje kardynałom, a zielony używany jest przez patriarchów, arcybiskupów i biskupów. Wywodzi się z kapelusza pielgrzymiego i przypomina o pielgrzymowaniu do Domu Ojca, a także podkreśla obowiązek głoszenia Ewangelii po całej ziemi. Z kapelusza wychodzą dwa rzędy zielonych sznurów, które kończą się sześcioma zielonymi chwostami. Ich liczba wskazuje godność posiadacza herbu. Dwanaście oznacza, że posiadacz tego herbu pełni urząd biskupa.

Zbliżają się świecenia biskupa pomocniczego ks. Adriana Puta

Za tarczą leży w słup pojedynczy pozłacany krzyż procesyjny również oznaczający godność biskupią posiadacza herbu. Jest on znakiem gotowości głoszenia Ewangelii, naśladowania Chrystusa i posługi apostolskiej. Wywodzi się on z krzyża noszonego przed papieżem, patriarchą, legatem lub arcybiskupem dla podkreślenia godności osoby.

W górnym polu tarczy barwy czerwonej znajduje się srebrny Baranek Boży ze złotym krzyżem i kielichem ofiarnym. To symbol Chrystusa Zbawiciela. Baranek Boży posiada swoje ważne miejsce we współczesnej lubuskiej heraldyce kościelnej. Znajdował się on już w herbie pierwszego biskupa w Gorzowie Teodora Benscha, który na Ziemię Lubuską i Pomorze Zachodnie przybył, będąc wcześniej administratorem apostolskim Warmii, skąd zaczerpnął ten symbol. Podobnie Baranek Boży występuje zresztą bardzo często jako godło w heraldyce kościelnej i posiada bardzo długą tradycję biblijną.

W dolnej części tarczy na błękitnym tle umieszczony jest srebrny most łączący dwa brzegi, a pod nim płynie wzburzona woda. To nawiązanie do jednego z podstawowych zadań każdego biskupa, który jako pontifex (od łac. pons — «most» i facere — «robić»; budowniczy mostów) ma być tym, który ma łączyć tam, gdzie jest podział, ma przekraczać bariery podziałów, te widoczne, a niekiedy niewidzialne, które uniemożliwiają spotkanie. Zadaniem pasterza jest więc przede wszystkim budowanie mostów pomiędzy Bogiem i człowiekiem, ale także pomiędzy ludźmi. Most z herbu przypomina również, że najważniejszym mostem jest zawsze Jezus Chrystus, Bóg-Człowiek, ten, który łączy w sobie to, co ludzkie, z tym, co Boskie.

Dewiza umieszczona pod herbem, nazywana także hasłem pasterskiej posługi: „IN UNUM CONGREGARE” zaczerpnięta została z Ewangelii według św. Jana 11, 51-52: „Jezus miał umrzeć za naród, a nie tylko za naród, ale także, by rozproszone dzieci Boże zgromadzić w jedno”. Gromadzenie rozproszonych jest zadaniem każdego biskupa, który jak Chrystus ma wyruszać, by odnajdywać zagubioną owcę i by rozproszonych łączyć w jednej wspólnocie Kościoła.

Prezentowany Herb ukazuje zatem podstawowe zadanie stające przed biskupem, który ma gromadzić w jedno rozproszonych i prowadzić ich do Chrystusa, prawdziwego Baranka Bożego żyjącego w swoim Kościele; zaś szczytem tego spotkania ma stawać się Eucharystia, będąca ofiarą i ucztą Baranka, który daje życie światu.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto