Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa Aglomeracyjna na językach zielonogórzan. Dlaczego wciąż budzi tyle emocji?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej to nowa, jednojezdniowa droga, która połączy rondo Haliny Lubicz z Trasą Północną i dalej - planowaną obwodnicą zachodnią.
Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej to nowa, jednojezdniowa droga, która połączy rondo Haliny Lubicz z Trasą Północną i dalej - planowaną obwodnicą zachodnią. Leszek Kalinowski
Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy drugiego etapu Trasy Aglomeracyjnej. Najwięcej uwag, co zrozumiałe, mają mieszkańcy osiedla Zacisze. Choć opinie w tej sprawie są różne.

Mieszkańcy osiedla Zacisze są podzieleni w sprawie inwestycji. Choć wszyscy się zgadzają co do jednego – nowa droga zwiększy ruch w tym rejonie miasta. Spokojniej do sprawy podchodzą ci, którzy mieszkają dalej od ronda Haliny Lubicz. Inaczej widzę sprawę ci, którzy Trasę Aglomeracyjną będą widzieć z okna.

Trasa Aglomeracyjna - będzie więcej zanieczyszczeń i hałasu

- Będzie większy ruch, hałas, spaliny pod oknami – mówi pani Krystyna. – Czy naprawdę nie można było inaczej poprowadzić tej trasy, żeby przebiegała trochę dalej od bloków?
Zdaniem pana Tomasza, już dziś w godzinach szczytu, rano i popołudniu, ciężko wyjechać z osiedla. Tworzą się korki. A po wybudowaniu trasy, nie tylko przy rondzie będą się tworzyć jeszcze dłuższe kolejki.
- Ciągle budują się tu nowe bloki, marketów mamy najwięcej w mieście i jakoś nie szukano tu nowych rozwiązań komunikacyjnych, by usprawnić ruch. Nowa trasa nie rozwiążę problemu, a go pogłębi – uważa pani Ania. I dodaje, że na osiedlu jest wiele spraw do rozwiązania i jakoś nikt się tym nie przejmuje.
- Co jakiś czas w mediach społecznościowych pokazują się radni, co też nowego nie wymyślili na innych osiedlach, a to parkingi, a to nowe boiska, place zabaw, siłownie pod chmurką – mówi mieszkanka Zacisza. – A o nas jakby zapomniano, i miasto, i radni nie bardzo się starają, by np. dokończyć budowę leśnego deptaka czy przywrócić zlikwidowane przejście przez tory przy ulicy Bananowej, co utrudnia nam życie. Ludzie i tak tędy przechodzą, choć już nielegalnie.

Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej to nowa, jednojezdniowa droga, która połączy rondo Haliny Lubicz z Trasą Północną i dalej - planowaną obwodnicą zach
Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej to nowa, jednojezdniowa droga, która połączy rondo Haliny Lubicz z Trasą Północną i dalej - planowaną obwodnicą zachodnią. Leszek Kalinowski

Trasa Aglomeracyjna - ścieżki rowerowe, autobusy MZK ulicą Foluszową

Swoje uwagi wnieśli też przedstawiciele Ruchu Miejskiego. Ich zdaniem nowo budowane osiedle Leśny Dwór powinno być połączone z Trasą Północną jak najkrótszą drogą. Powinna być możliwość wjechania na ul. Zjednoczenia przez ulicę Foluszową, którą trzeba wyremontować i sprawić, by bezpiecznie mogli się po niej poruszać rowerzyści i piesi. Przedstawiciele Ruchu Miejskiego zwracają też uwagę na drzewostan przy zakładzie kostki brukowej. Nie należy w niego ingerować nie tylko ze względu na to, że to otulina Złotego Potoku i bufor między osiedlami a terenami przemysłowymi w tym rejonie miasta.
Jest też część mieszkańców osiedla Zacisza, która uważa, że Trasa Aglomeracyjna jest potrzebna.
- Ona jak i poszerzenie ulicy Działkowej i Zacisze o trzeci pas, pomoże rozładować ruch w tej części miasta. Tak jak i oczekiwana przebudowa skrzyżowania al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego, Zacisze – twierdzi pan Krzysztof. – Musimy patrzeć szerzej na interes całego miasta a nie tylko jednego osiedla.
Pani Jadwiga mówi, że skoro buduje się osiedle, to musi być droga. I trzeba się z tym pogodzić, że nie mieszka się na wielkiej działce za miastem, gdzie jest cisza i spokój. U nas przecież i tak nie jest cicho. Jest blisko ruchliwa ul. Prosta. A przecież i tak jeszcze alejek w lesie zostanie na spacery.

Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej to nowa, jednojezdniowa droga, która połączy rondo Haliny Lubicz z Trasą Północną i dalej - planowaną obwodnicą zach
Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej to nowa, jednojezdniowa droga, która połączy rondo Haliny Lubicz z Trasą Północną i dalej - planowaną obwodnicą zachodnią. Leszek Kalinowski

Trasa Aglomeracyjna ma być gotowa w 2026 roku

Są dwa warianty przebiegu drugiego odcinka Trasy Aglomeracyjnej. Miasto skłania się ku temu, który biegnie bliżej torów kolejowych, dalej od osiedla. Po konsultacjach społecznych nie planuje zmian przebiegu nowej drogi. Zamierza jedna wziąć pod uwagę opinie mieszkańców i zminimalizować uciążliwości przez przyjęte rozwiązania projektowe w tym m.in. odpowiednio przepustowe i bezpieczne skrzyżowanie, nowe miejsca parkingowe przy rondzie im. Haliny Lubicz. Miasto sprawdzi też poziom hałasu, jeśli normy będą przekroczone, pojawią się ekrany ochronne.
Według planu miasto zamierza ogłosić przetarg na inwestycję do końca tego roku (w formule „Zaprojektuj i wybuduj”). Trasa Aglomeracyjna ma być gotowa za cztery lata. A jej koszt wynieść około 80 mln zł , z czego 65 mln zł pochodzi z Polskiego Ładu. Nowa droga ma łączyć się z obwodnicą zachodnią.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto