MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Uwagi pasażerów w kierunku zielonogórskiego MZK. Chodzi nie tylko o czystość w autobusach

Redakcja
Zakład Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze (dziś Miejski Zakład Komunikacji) został utworzony w czerwcu 1954 roku. Pierwsze autobusy "Star-51" wyjechały na ulice miasta 1 lipca 1954.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze (dziś Miejski Zakład Komunikacji) został utworzony w czerwcu 1954 roku. Pierwsze autobusy "Star-51" wyjechały na ulice miasta 1 lipca 1954. Jacek Katos
Pasażerowie mają wiele uwag pod adresem Miejskiego Zakładu Komunikacji. Chodzi o czystość w autobusach, bilety, komunikaty o maseczkach, ale także... piętrowe pojazdy czy nogi korzystających ze zbiorowej komunikacji na... siedzeniach. Jak odpowiada na te pytania MZK?

- Czasem po prostu autobus jest brudny. Nie powinien wozić pasażerów – to jeden z zarzutów mieszkańców w stronę Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze. Czytelnik podaje konkretny przykład kursu.

[a]https://zielonagora.naszemiasto.pl/smrod-brud-brak-kultury-opoznienia-to-denerwuje-ludzi-w-mzk/ga/c1-7901179/zd/56348021;Smród, brud, brak kultury, opóźnienia. To denerwuje ludzi w MZK! Lista jest długa[/a]

Dyrektor MZK Barbara Langner każde zgłoszenie pasażerów rozpatruje wraz z pracownikami. Tak było i tym razem. Z nagrania wynika, że jednemu z uczniów wylał się płyn z butelki. On jego koledzy rozdeptali go. Czy powinno się wycofać autobus z kursu? Tym razem nie stan pojazdu nie uniemożliwiał jazdy zielonogórzanom. Zdarza się, że autobus trzeba wycofać, ale to są dużo poważniejsze wydarzenia. Zmiana autobusu bowiem wiąże się z czasem. A przecież na przystankach czekają ludzie, by pilnie dojechać do pracy, lekarza, szkoły. Wymiana autobusu to opóźnienie kursu. Co nie znaczy, że i one się nie zdarzają. Ale nikt nie przewidzi korków, wypadków, nagłych utrudnień w ruchu. Każdy z nas wie, że jednego dnia uda się przez miasto przejechać bez problemu, a drugiego o tej samej porze poruszamy się w ślimaczym tempie.

Dyrektor dodaje, że każdego dnia autobusy wyjeżdżają w trasy czyste i zdezynfekowane.

Jak naładować bilety okresowe czy elektroniczną portmonetkę?

Czytelnicy uważają, że za często trzeba składać wnioski o okresowe bilety. I za długo czekać na ich realizację.
MZK wyjaśnia więc, że bilety okresowe są elektroniczne. Wniosek o ich wydanie składa się tylko raz. Doładować te bilety można w różny sposób. Albo w automacie do sprzedaży biletów, albo w punkcie obsługi pasażerów, albo przez Internet. Pamiętajmy, że w tym ostatnim przypadku płaci się przelewem i trzeba włożyć w kieszonkę w kasowniku bilet i doładowanie wówczas się nam przeniesie. Ale nie od razu. Trzeba czekać na realizację pięć dni. W przypadku automatu lub punktu obsługi doładowanie następuje od razu.

Nie czuję klimatyzacji autobusach - zgłasza pasażer

- Klimatyzacja w autobusach jest źle nastawiona. Powinno się ją bardziej odczuwać – uważa jeden z pasażerów.
Dyrektor MZK wyjaśnia, że klimatyzacja jest dostosowana do warunków atmosferycznych. Zimą jak i latem. Kierowcy starają się zachować temperaturę około 24 stopni.

Elastyczne rozkłady jazdy. Czy to możliwe?

Rozkład jazdy jest zbyt mało elastyczny i nie dostosowany do potrzeb poszczególnych osób – to kolejna uwaga skierowana pod adresem MZK.

Dyrekcja zdaje sobie sprawę, że zakład nie jest w stanie spełnić wszystkich próśb i uwag podróżnych.
- Owszem, nie możemy pomijać interesów pojedynczych osób, ale interes zbiorowości determinuje nasze działania – mówi B. Langner. – Staramy się spełniać oczekiwania podróżnych na tyle, na ile pozwala nam budżet, liczba autobusów, kierowców. Na bieżąco analizujemy liczbę osób korzystających z przejazdów. Mamy bramki liczące, monitoring możemy dokładnie obliczyć, ile osób, w jakich godzinach, dniach jeździ najczęściej. Musimy uwzględniać dojazdy do szkół, a te są bardzo różne. Zmieniają się teraz w dobie koronawirsa jeszcze częściej. MZK stara się w miarę możliwości uwzględniać uwagi pasażerów i je wprowadzać do rozkładów jazdy.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz MZK?

Więcej kursów do dzielnicy Nowe Miasto?

- Za mało jest autobusów do dzielnicy Nowe Miasto – uważa kolejny Czytelnik.
Jak informuje MZK w porównaniu do czasu sprzed połączenia miasta z gminą , liczba kursów zwiększyła się o 100 procent. Autobusy dojeżdżają też do sołectw, do których kiedyś nie kursowały. Rozkład jest dostosowany do liczby osób, korzystających z miejskiej komunikacji. Jeśli zainteresowanie jest bardzo małe, to takie kursy się nie odbywają.

Komunikaty o maseczkach w autobusach MZK

- Za dużo komunikatów w autobusach MZK na temat noszenia maseczek – to uwaga innego pasażera.
- Komunikaty są emitowane na ekranie w trosce o zdrowie nas wszystkich. Być może teraz świadomość pasażerów jest już bardzo dużo i zastanowimy się nad zmniejszeniem zapowiedzi, ale dopóki trwa pandemia koronawirusa, nie możemy zrezygnować z podawania tych komunikatów – słyszymy w MZK. – Takie informacje będziemy też nadal umieszczać na przystankach.

Nowe tablice informacyjne na przystankach MZK

- Trwa wymiana tablic na przystankach MZK. Ile ich będzie? – interesują się zielonogórzanie.
- Do tej pory na przystankach MZK było 26 elektronicznych tablic na 17 przystankach. Niedługo będzie ich 82 na 73 przystankach. Zamontowane zostaną 34 komplety tablic 4-wierszowych, 23 komplety tablic 6-wierszowych. Obecnie używane tablice - 3-wierszowe i wiersz ogłoszeń - zostaną przeniesione z centrum na obrzeża miasta – informuje MZK.

Automaty do biletów

- Na przystankach są montowane też nowe automaty do biletów? Ile ich będzie? – pytają pasażerowie.
- W 11 lokalizacjach pojawią się nowe automaty, w których bilety kupimy, korzystając z karty. Automaty nie będą się blokować. Dotychczas tak było, bo mieszkańcy wrzucali różne, zniszczone monety czy banknoty, co powodowało blokadę urządzenia. Czasem wystarczył jakiś brud, który się dostał do czytnika. Teraz takich problemów już nie będzie.

Piętrowe autobusy jak w Londynie

Dlaczego po mieście nie jeżdżą piętrowe autobusy, jak to jest w wielu miastach Europy? - pytaj kolejny Czytelnik.
MZK wymieniło tabor na nowoczesne elektryczne autobusy. Taki tabor jak na miasto wielkości Zielonej Góry jest wystarczający. Nie było planów zakupów piętrowych autobusów.

Inni pasażerowie chwalą MZK

Inne uwagi dotyczyły trzymania nóg na siedzeniach przez pasażerów, głośne rozmowy przez telefon komórkowy czy brzydki zapach ludzi, korzystających z miejskiej komunikacji. Tu raczej kierujemy te uwagi pod adresem samych pasażerów. To kwestia kultury zachowania niż zasad, którymi kieruje się MZK.

Nie wszyscy pasażerowie mają uwagi. Wielu z nich chwali miejską komunikację w Zielonej Górze. I porównując ją z innymi, stawia jej wysokie oceny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto