Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W tym miejscu Zielona Góra przypomina Wenecję. Ale to nie powód do dumy. Kiedy zniknie woda z tunelu na dworcu PKP?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Zacieki pojawiają się nie tylko po deszczach
Zacieki pojawiają się nie tylko po deszczach Jacek Katos
– Nawet jak ulewy nie ma, to woda i tak tam stoi – mówi pan Mieczysław, który obserwuje temat od dawna.

Tunel na stacji PKP Zielona Góra Główna od dawna jest na ustach zielonogórzan. Podziemne przejście nad torami prowadziło tylko na drugi peron. Od lat mówiło się o konieczności jego przedłużenia na drugą stronę torów, do ulicy Towarowej, gdzie jest m.in. centrum medyczne czy sala bankietowa. Takie rozwiązanie miało ułatwić życie mieszkańcom i umożliwić duży skrót łączący osiedla podzielone przez tory kolejowe.

Zacieki pojawiają się nie tylko po deszczach

W tym miejscu Zielona Góra przypomina Wenecję. Ale to nie po...

Tunel na stacji objęty jest gwarancją

Dzięki funduszom UE można było przebudować perony, zadaszyć je (ponad kilometr długości), przebudować wiadukt kolejowy nad ulicą Batorego (to było wąskie gardło dla kierowców) oraz przedłużyć tunel. Udało się, ale... jak uważają mieszkańcy - nie do końca.

- Mimo przeprowadzonych prac związanych z odwodnieniem - mających zagwarantować, że zalanie tunelu się nie powtórzy - na posadzce stoi woda. Mówi się o tym od dawna, bo tunel wyremontowany został oddany do użytku w 2019 roku. No i co? Nic sobie z tego nikt nie robi? – pyta pan Mieczysław. – Nawet jak ulewy nie ma, to woda i tak tam stoi.

Radosław Śledziński z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych PKP S.A. podkreśla, że prace wykonane w przejściu podziemnym na stacji są objęte gwarancją. Mimo działającego systemu odwodnienia, w tunelu pojawiają się zacieki. Aby ustalić przyczynę wykonano już badanie wodociągu. Zlecona ekspertyza wykazała wysoki poziom wód gruntowych po intensywnych opadach. Analizowane są różne rozwiązania, m.in. poprawa izolacji.

- PLK zależy, aby utrzymać dobry komfort podróży i komunikacji na stacji – dodaje Radosław Śledziński. - Rozbudowane do ul. Towarowej przejście podziemne zapewnia dojście na perony i na przeciwległą część stacji. W tunelu jest m.in. jasne oświetlenie oraz dobra informacja. Dogodny dostęp umożliwiają windy, a także pochylnie. Z myślą o osobach niewidomych przygotowano ścieżki naprowadzające i nakładki w alfabecie Braille’a na poręczach.

Przedłużone przejście podziemne na stacji Zielona Góra Główna
Przedłużone przejście podziemne na stacji Zielona Góra Główna Jacek Katos

Kiedy powstanie czwarty peron na stacji Zielona Góra Główna?

Jak zauważa pan Mieczysław, tunel ma się także zmienić za sprawą planowanej budowy peronu czwartego na stacji Zielona Góra Główna. Dzięki temu mieszkańcy mają zyskać więcej połączeń.

- Na jakim etapie jest ta inwestycja? - pyta zielonogórzanin. – Czy rozpocznie się niebawem, czy to jednak daleka przyszłość?

- Stacja Zielona Góra Główna – w przygotowywanym obecnie studium wykonalności dla modernizacji linii Wrocław – Szczecin (tzw. Nadodrzanki) na odcinku Grabiszyn – Rzepin pod uwagę brana jest m.in. przebudowa układu torów oraz budowa dodatkowego peronu na stacji Zielona Góra Główna – mówi Radosław Śledziński. - Studium, które powinno trafić do PLK w drugiej połowie bieżącego roku, określi optymalny wariant planowanej inwestycji. Wówczas – po zapewnieniu finansowania – możliwe będzie przygotowanie projektu i zakresu prac.

Przypomnijmy, przedłużony tunel został oddany do użytku 22 lutego 2019 roku. Został wydłużony do 44 metrów. Koszt jego oraz peronów modernizacji to 38 mln zł.

Zobacz wideo - woda w tunelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto