Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Zielonej Górze zabłysną inteligentne światła na ruchliwych skrzyżowaniach. Miasto wyda na ten cel 31 milionów złotych

Eliza Gniewek-Juszczak
Eliza Gniewek-Juszczak
Zmiany obejmą m.in. Rondo PCK w Zielonej Górze
Zmiany obejmą m.in. Rondo PCK w Zielonej Górze Eliza Gniewek-Juszczak
Inteligentny system transportowy powstanie w Zielonej Górze. We wtorek miasto zawarło umowę na realizację zadania.

Na drogach Zielonej Góry. Powstanie inteligentny system transportowy

Zielona Góra rozpoczyna realizację projektu, dzięki któremu kierowcy nie będą musieli w godzinach szczytu stać w dużych korkach na najważniejszych miejskich ulicach.

- Inteligentny System Transportowy to wysokospecjalistyczne i technologicznie zaawansowane rozwiązanie sterowania ruchem samochodów i autobusów - podkreśla prezydent Janusz Kubicki.

We wtorek w magistracie została zawarta umowa na realizację projektu z firmą wyłonioną w przetargu.

- Mam nadzieję, że dzięki temu systemowi uda się zwiększyć przepustowość i płynność ruchu na tych ulicach w konsekwencji w całym mieście. Zdajemy sobie oczywiście sprawę z tego, że korki od razu nie znikną, ale przynajmniej staną się mniej uciążliwe dla mieszkańców - przyznaje prezydent Kubicki.

Inteligentny system transportowy. Co to jest?

ITS obejmuje przebudowę wybranych sygnalizacji świetlnych i ich dostosowanie do działania miejskiego systemu sterowania ruchem. Autobusy zostaną doposażone w nadajniki, umożliwiające nadanie priorytetu dla komunikacji zbiorowej.
Urząd Miejski w Zielonej Górze wylicza, że dzięki projektowi powinien skrócić się czas przejazdu na odcinkach objętych systemem przede wszystkim dla komunikacji zbiorowej, ale także dla pozostałych pojazdów bez pogorszenia warunków ruchu na drogach poporządkowanych.
Firma z Warszawy zaprojektuje, dostarczy i wdroży system oraz wykona roboty budowlane związane z infrastrukturą
systemu.

Inteligentny system transportowy. Skrzyżowania z pakietu podstawowego

Wybrano najbardziej ruchliwe ulice w Zielonej Górze. Pakiet podstawowy obejmuje 15 skrzyżowań. Trasy zebrano w trzech ciągach.

Ciąg I:

  • Skrzyżowanie ul. Ułańskiej z ul. Bohaterów Westerplatte w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Plac Bohaterów z ul. Bohaterów Westerplatte w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Doktora Pieniężnego z ul. Bohaterów Westerplatte w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Kupieckiej z ul. Bohaterów Westerplatte w Zielonej Górze

Ciąg II:

  • Rondo PCK w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Krętej z aleją Wojska Polskiego w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie alei Wojska Polskiego z istniejącym parkingiem na dz. nr 137 obręb 0025 w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie alei Wojska Polskiego z ul. Zacisze oraz ul. Wyszyńskiego

Ciąg III:

  • Skrzyżowanie ul. Wrocławskiej z ul. Lwowską w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Wrocławskiej z ul. Podgórną w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie alei Konstytucji 3 Maja z ul. Sikorskiego w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie alei Konstytucji 3 Maja z ul. Sikorskiego w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie alei Konstytucji 3 Maja z ul. Fabryczną i Moniuszki w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Długiej z ul. 1 Maja w Zielonej Górze
  • Skrzyżowanie ul. Długiej z ul. Łużycką i Dąbrówki w Zielonej Górze

Łączny koszt tok. ok. 31 milionów złotych, w tym dofinansowanie unijne - ok. 21,5 mln zł. Wykonanie zadania planowane jest w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy, czyli do 30 października 2023 roku.

Na drogach Zielonej Góry. ITS z dofinansowaniem unijnym

O przyznaniu wsparcia na budowę inteligentnego systemu transportowego w Zielonej Górze informował w grudniu ubiegłego roku Lubuski Urząd Wojewódzki. To wtedy w Warszawie wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda ogłosił możliwość skorzystania z dodatkowych pieniędzy unijnych przez Zieloną Górę i Gorzów.

– Wspieramy rozwój transportu publicznego. Taka forma podróżowania stanowi atrakcyjną alternatywę dla używania samochodów osobowych, szczególnie w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły – mówił wówczas wiceminister Buda.

Wojewoda Władysław Dajczak wyraził wówczas uznanie dla obu lubuskich miast za to, że stawiają na nowoczesne i ekologiczne rozwiązania komunikacji publicznej.
Projekt dotyczący budowy w Zielonej Górze inteligentnego systemu transportowego przeszedł proces oceny w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto