Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZIELONA GÓRA Faszyzm w oczach niemieckich artystów. <Neo> Right w zielonogórskim BWA [ZDJĘCIA]

Jacek Katos
Wystawa  Right prezentująca prace niemieckich artystów którzy odważyli się podjąć temat piętna faszyzmu i konsekwencje narodowego socjalizmu, jakie można zaobserwować w dzisiejszych Niemcach.
Wystawa Right prezentująca prace niemieckich artystów którzy odważyli się podjąć temat piętna faszyzmu i konsekwencje narodowego socjalizmu, jakie można zaobserwować w dzisiejszych Niemcach. Jacek Katos
Od wczoraj główną salę ekspozycyjna zielonogórskiego BWA zajmuje wystawa Right prezentująca prace niemieckich artystów którzy odważyli się podjąć temat piętna faszyzmu i konsekwencje narodowego socjalizmu, jakie można zaobserwować w dzisiejszych Niemcach.

Na

Right składają się kilka niezależnie od siebie przygotowanych część różnych autorów.
Seria graficzna „Pęknięcia” („Bruchlinien”, 2018) Pauli Bulling rekonstruuje w formie komiksu wydarzenia związane z procesem członków Narodowosocjalistycznego Podziemia (NSU), które nie zostały udokumentowane fotograficznie.

Rozpoczęty w 2017 roku długofalowy projekt „Skóra Kamień” („Haut Stein”) Jakoba Ganslmeiera (*1990) poświęcony jest umieszczaniu symboli faszystowskich na ludzkim ciele i na elementach architektury.

Składający się z 12 kart cykl graficzny „Faszystowski koszmar“ („Der faschistische Alptraum“, 1965/66) Bernharda Heisiga skupia się na konsekwencjach narodowego socjalizmu, na jego volksistowskiej ideologii i stosowaniu przemocy, oraz na drugiej wojnie światowej z jej okropnościami, które na długo ukształtowały zarówno pojedynczą jednostkę, jak i całe społeczeństwo.

Seria fotograficzna „New Right” Hannesa Junga (*1986) powstała w okresie kampanii przed wyborami do Bundestagu w 2017 roku odzwierciedla świadomość zorientowanej na manipulację samoinscenizacji prawicowo-populistycznych polityków.

Powstała w 1947 roku seria fotograficzna „Drezno - kamera oskarża” („Dresden - Eine Kamera klagt an”) Richarda Petera seniora zestawiona została z jednej strony z odręcznymi rysunkami i rycinami Wilhelma Rudolpha, które pochodzą z tego samego czasu i również odnoszą się do zniszczonego miasta, a z drugiej z wyborem fotografii z serii „Kobane” Robina Hinscha, która powstała w roku 2015 w północnosyryjskim mieście Kobane, rok po ataku terrorystycznych oddziałów Państwa Islamskiego na to miasto.

Seria „Neonaziści w Niemczech” (1991-93) Ludwiga Raucha jest zaprezentowana w formie projekcji przeźroczy wraz z nagraniem tekstu historyka sztuki Michaela Freitaga. Zdjęcia wykonane we wszystkich częściach Niemiec przedstawiają zarówno osoby, które jednoznacznie pozycjonują się jako neonaziści, jak i takie, które na pierwszy rzut oka trudno utożsamić z politycznym spektrum skrajnej prawicy.

Wystawa Right nawiązuje do ekspozycji „Skręt w prawo” („Rechtsruck”) i „Nikt nam nie powiedział, że idziemy do piekła” („Keiner hat uns gesagt, ihr geht in die Hölle”) pokazanych w 2016 roku w Muzeum Sztuki „Elektrownia Spalinowa” w Chociebużu (Kunstmuseum „Dieselkraftwerk” Cottbus) oraz jest powiązana z wystawą grupową „Inni to my. Obrazy dysonansowego społeczeństwa” („Die Anderen sind wir. Bilder einer dissonanten Gesellschaft”) prezentowaną od 16 sierpnia 2019 roku w Brandenburskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Chociebużu (Brandenburgische Landesmuseum für moderne Kunst (BLMK)).

Wystawa będzie czynna do 06 października 2019.

(źródło informacji: BWA Zielona Góra)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: ZIELONA GÓRA Faszyzm w oczach niemieckich artystów. <Neo> Right w zielonogórskim BWA [ZDJĘCIA] - Gazeta Lubuska

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto