- Ważne dla nas jest to, że będziemy mieć pierwsze przegubowe autobusy elektryczne – podkreśla prezydent Zielonej Góry. – To kolejny element, by nasze powietrze było czystsze, a w mieście był mniejszy hałas. Ostatnio podpisywaliśmy umowę na budowę nowej pętli autobusowej. To pierwsza pętla w mieście do ładowania autobusów przegubowych. Kiedy kupowaliśmy pierwsze autobusy na prąd, nikt nie miał jeszcze w ofercie elektrycznych przegubowców. Za chwilę ponad 80 procent naszego transportu publicznego będzie ekologiczne.
Przegubowce firmy EvoBus Polska
- Ogromnie cieszymy się, że będziemy mieli własną pętle. To dla nas wyróżnienie . Autobusy będą bardzo wygodne, a podróż cicha – podkreśla Artur Konarski z EvoBus Polska (Mercedes). – W przypadku autobusów Mercedes Benz – zastosowany w pojazdach sposób zarządzania energią z wykorzystaniem pompy ciepła pozwala w sposób maksymalny zapewnić energooszczędność. Mam tu na myśli sposób wykorzystania baterii, jak i wykorzystania energii hamowania, rekuperacji czy zarządzania klimatyzacją wewnątrz pojazdu.
Nowatorski jest też sposób doładowywania autobusu – szyny ładujące będą łączyły się od góry.
- W naszym przypadku będzie to pierwsza tego typu dostawa – dodaje Artur Konarski.
Krótkie autobusy firmy Solaris
- Dziś rozpoczynamy współpracę z Zieloną Górą, kolejnym miastem na elektrycznej mapie eksploatowania zeroemisyjnych Solarisów. Bardzo się cieszę, że możemy nawiązać tę współpracę i wspierać miasto w realizacji ambitnych projektów. Pionierskie działania związane z elektryfikacją komunikacji miejskiej w Zielonej Górze mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast – podkreślił Petros Spinaris, członek zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i customer service.
W pojazdach firmy Solaris będzie 30 miejsc siedzących, w tym 13 o podwyższonej dostępności, czyli bez dodatkowych stopni, co jest szczególnie istotne dla osób niepełnosprawnych lub podróżujących z wózkami dziecięcymi. Kierowca będzie miał do dyspozycji m.in. czujniki parkowania z tyłu pojazdu.
Autobusy będą klimatyzowane, wyposażone w biletomaty. Podróżujący będą mieli do dyspozycji ładowarki USB. Dodatkowo w pojazdach zostaną umieszczone defibrylatory.
Jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric dla Zielonej Góry są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. Przetwornice napięcia zasilające silniki trakcyjne zostaną wyposażone w tranzystory zawierające węglik krzemu (technologia SiC). Energia potrzebna do ich napędzania będzie magazynowana w bateriach typu High Power. Pojazdy będą mogły być ładowane na dwa sposoby: w zajezdni, poprzez stacjonarne ładowarki z wejściem plug-in oraz w mieście, poprzez pantograf odwrócony, zawieszony na maszcie i opuszczany na szyny odbierające moc umiejscowione w tylnej części dachu pojazdu.
Zielona Góra ma być zielona nie tylko z nazwy
- Biorąc pod uwagę zieloną rewolucję w komunikacji miejskiej, jesteśmy pionierami wśród polskich miast - mówi z dumą Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry. - Nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy to jedyny słuszny wybór. Konsekwentnie podążamy w raz obranym kierunku. Zielona Góra ma być "zielona" nie tylko z nazwy.
Obecnie zielonogórskie MZK dysponuje 43 autobusami elektrycznymi, po zakupie nowych, w sumie będzie ich 55. Codziennie z MZK wyjeżdżają 72 autobusy. Jak mówi prezes MZK Robert Karwacki – po dostarczeniu nowych pojazdów – 12 spalinowych autobusów z 2005 roku zostanie wycofanych. Trafią na sprzedaż i prawdopodobnie kupią je firmy zajmujące się złomowaniem aut.
Skąd pieniądze na zakup elektrycznych autobusów?
Zielona Góra znalazła się wśród 13 zwycięskich miast, które dostaną pieniądze z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Miasta te, czyli Szczecin, Opole, Poznań, Gliwice, Gdynia, Kraków, Malbork, Radom, Kędzierzyn-Koźle, Piła, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski i Sosnowiec, kupią łącznie 190 elektrycznych autobusów. Ogólna kwota dofinansowania to ponad 460 mln zł.
Zielona Góra dostała 30,3 mln zł na wart 45 mln zł projekt. W jego ramach Miejski Zakład Komunikacji kupi osiem elektroautobusów solo i cztery przegubowce. Do tego powstanie stacja ładowania autobusów elektrycznych na osiedlu Mazurskim.
Przypomnijmy pierwszy elektryczny autobus wyjechał na ulice Zielonej Góry we wrześniu 2018. Z autobusami na prąd wiązało się szereg inwestycji m.in. przebudowa zajezdni MZK, budowa Centrum Przesiadkowego, przebudowa pętli autobusowych czy budowa ładowarek elektrycznych
Zobacz też:
NIETYPOWE MUZEUM W ZAJEZDNI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?