Zasady budowy i organizacji systemu wypożyczalni rowerów miejskich oraz modele współpracy samorządów z firmami oferującymi tę usługę zaprezentował Marcin Jeż, członek zarządu spółki BiekeU - licencjobiorcy francuskiego systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów „Smoove” (można się z nim zapoznać na stronie internetowej bikeu.pl).
Model finansowania, organizacji i obsługi wypożyczalni to wielowątkowy, złożony proces. Zaczyna się od zakupu rowerów, budowy stacji wypożyczania/zwrotu rowerów, wdrożenia i uruchomienia systemu. Potem trzeba zająć się jego obsługa, począwszy od alokacji czyli przewożenia rowerów ze stacji, gdzie w danej chwili jest ich nadmiar, do tych, gdzie ich brakuje. W innych miastach rowery najczęściej znikają z centrum w piątkowe popołudnie, gdy studenci wracają nimi do akademików - aby nie stały tam do poniedziałkowego rana, należy je przewieźć.
Pytany o koszt takiego przedsięwzięcia podał orientacyjnie, że jest to kwota rzędu 400-550 zł za miesięczne utrzymanie jednego roweru wraz z obsługą, w zależności od modelu finansowania. Dla rowerzystów koszt wypożyczenia ich ulubionego pojazdu jest symboliczny: pierwsze 20 minut jest bezpłatne, za kolejne godziny płaci się 1-3 zł. System opłat jest tak skonstruowany, aby preferować krótkotrwałe wypożyczenia.
Systemy miejskich wypożyczalni sprawdzają się już w kilku polskich miastach. Rower, zwłaszcza w centrum, jest lepszym, a co najmniej równorzędnym środkiem lokomocji. Tak jak możemy skorzystać z miejskiego autobusu, czy taksówki, tak w wielu miastach samorządy uruchamiają wypożyczalnie rowerów miejskich. Sezon wypożyczalni rozpoczyna się zwykle w kwietniu a kończy w październiku.
-Idea otwarcia u nas wypożyczalni powoli dojrzewa- mówił na spotkaniu wiceprezydent Kielc Czesław Gruszewski.- Jednak nie jesteśmy jeszcze gotowi. Przyglądamy się doświadczeniom innych miast. W budżecie miasta na ten rok nie ma już pieniędzy na wypożyczalnię, ale być może w przyszłym roku będą.
Szacuje się, że w Kielcach mogłoby powstać od 30 do 60 stacji wypożyczania, a na początek planuje się zakupić 200 rowerów. W innych, nizinnych miastach standardem są te z 3 biegami przerzutek, ale u nas konieczny byłby zakup rowerów 8-biegowych. Nad tematem czuwa pełnomocnik prezydenta Kielc do spraw infrastruktury rowerowej Tomasz Zboch, który uważa, że jednoślady mogą być skutecznym uzupełnieniem komunikacji miejskiej.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?