MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Na drezynie i w lokomotywie, czyli spotkania z historią w skansenie kolei szprotawskiej w Zielonej Górze

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Ależ to była fajda, móc udawać maszynistę w parowozie, przejechać się drezyną! Dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 20 w Zielonej Górze w piątek, 14 czerwca, poznawały swoje miasto, z innej, kolejowej strony. W skansenie kolei szprotawskiej odbyły nietypową lekcje historii. Takich spotkań jest więcej, cieszą się one dużą popularnością wśród dzieci.

Starsi mieszkańcy miasta pamiętają jeszcze tzw. kolej szprotawską, dworzec kolejowy przy obecnej ulicy Ogrodowej, setki jabłek, przewożonych pociągami towarowymi do Lubuskiej Wytworni Win... Najmłodszym kolej kojarzy się ze współczesnym dworcem przy ul. Dworcowej, a lokomotywa jedynie z wierszem Juliana Tuwima.

To była ciekawa lekcja historii Zielonej Góry

W piątek, 14 czerwca, najstarsze dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 20 odwiedziły skansen kolei powiatowych przy ul. Morwowej. Zdaniem Mieczysława Bonisławskiego ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei Szprotawskiej, takie spotkania dla dzieci są ciekawe, bo poznają historię miasta poprzez zabawę, mogą tu wszystkiego dotknąć, sprawdzić, wejść do lokomotywy czy przejechać się drezyną. Także w ten sposób chcemy przekazywać wiedzę młodszym pokoleniom.

Prywatna kolej szprotawska

A niepaństwowa kolej, łącząca Zielona Górę ze Szprotawą, powstała z inicjatywy mieszkańców. Pomysł pojawił się w 1897 roku. Chodziło o to, by móc za pomocą kolei przewozić materiały przemysłowe i płody rolne. Taka linia kolejowa pomogłaby obu miastom w rozwoju. Samorządy i przemysłowcy przekazali grunty pod budowę linii, a w 1908 roku ogłoszono wykonawcę inwestycji. Pociągi na tory wjechały w 1911 roku, a czas przejazdu blisko 60-kilometrowej trasy wynosił 2,5 - 3 godziny.

Linia czynna była do lat 40 ubiegłego wieku. Po wojnie używano tylko jej fragmentu do przewozu materiału do winiarni czy Polmosu.

Park Kolei Szprotawskiej

W roku 2010 Polskie Towarzystwo Krajoznawcze doprowadziło do wpisania pozostałości kolei do rejestru zabytków. W 2011 roku Towarzystwo zalegalizowało w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego powstanie Muzeum Lokalnego Kolei Szprotawskiej z siedzibą w Zielonej Górze. Dwa lata później park przy dawnej stacji został nazwany Parkiem Kolei Szprotawskiej. Klub Miłośników Kolei Szprotawskiej sprowadził oryginalny parowóz T3 z 1909 roku, czyli model, który obsługiwał kolej szprotawską w latach 1911-1945 i wiele innych pamiątek.

Przeczytaj także:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na drezynie i w lokomotywie, czyli spotkania z historią w skansenie kolei szprotawskiej w Zielonej Górze - Gazeta Lubuska

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto