Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W tej dziedzinie Zielona Góra jest liderem w skali kraju. Coraz więcej autobusów elektrycznych jeździ po mieście. Co z punktualnością?

Wideo
od 16 lat
W przeddzień Dnia bez samochodu Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze podsumowuje projekt elektryfikacji. Wartość czteroletniego projektu sięga 50 milionów złotych. Dlaczego warto przesiadać się na autobusy? Jest coraz więcej elektryków na liniach MZK w Zielonej Górze.

MZK w Zielonej Górze. Mamy coraz więcej elektrycznych autobusów

W ramach projektu miasto kupiło osiem autobusów o pojemności 80 pasażerów oraz cztery przegubowe, w których zmieszczą się 122 osoby. Autobusy o długości 12 metrów od kwietnia tego roku przejechały już łącznie prawie 200 tysięcy kilometrów. Natomiast autobusy o długości 18 metrów, które zaczęły pracę w mieście w maju, przejechały łącznie – prawie 90 tysięcy kilometrów.

Ponadto wybudowano pętlę wraz ze stacjami ładowania na os. Mazurskim. Doposażono też zajezdnię i inne pętle o kolejne ładowarki do autobusów. Wartość całego projektu to ok. 49 mln zł. Z Unii Europejskiej na ten cel miasto otrzymało ok. 30 mln.
Prezydent Janusz Kubicki zapowiada, że w styczniu dostarczone zostaną kolejne elektryczne autobusy. A już teraz Zielona Góra jest liderem, jeśli chodzi o ilość autobusów elektrycznych w skali kraju w przeliczeniu na jednego mieszańca.

– Cały czas zmieniamy, chcemy, aby powietrze było czystsze – mówi o celu projektu prezydent Janusz Kubicki. – Każdy z nas pamięta autobusy Ikarusy, które jeździły po mieście i smrodziły. W tej chwili większość naszych autobusów to pojazdy elektryczne, które nie emitują spalin i są o wiele cichsze niż te, które jeździły do tej pory. Jesteśmy liderem, jeśli chodzi o ilość autobusów elektrycznych w skali kraju w przeliczeniu na jednego mieszańca. Chcemy, aby docelowo wszystkie autobusy były elektryczne. W styczniu przyjdzie pięć kolejnych elektrycznych autobusów, więc zmieniamy się na lepsze. Konsekwencją tego jest budowa nowych pętli, na których muszą być stacje szybkiego ładowania tych autobusów.

Jacek Newelski, kierownik działu przewozów w MZK w Zielonej Górze przyznaje, że autobus elektryczny prowadzi się troszeczkę inaczej, niż autobus ze standardowym napędem.

– Przede wszystkim dlatego, że nie ma hałasu, nie ma skrzyni biegów, więc jest inny sposób prowadzenia. Trzeba się go nauczyć, ale kierowcy chwalą – zapewnia.

MZK w Zielonej Górze. Lepsza punktualność

Robert Karwacki, prezes MZK w Zielonej Górze podkreśla, że sam też jest uczestnikiem komunikacji MZK.

– Autobusy są ciche, nowoczesne i wyposażone w wiele udogodnień dla pasażerów. Ta podróż jest po pierwsze bezpieczna, po drugie komfortowa – mówi R. Karwacki. – Cały czas poprawiamy punktualność autobusów. Każdy z pasażerów ma możliwość przejazdu z punktu A do punktu B, czasami trzeba się przesiąść, ale w każdym mieście tak jest, że jeśli nie ma bezpośredniego połączenia trzeba skorzystać z przesiadki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto