To już koniec pociągu z Zielonej Góry do Warszawy! Powodem jest małe zainteresowanie pasażerów!

Małgorzata Trzcionkowska
Małgorzata Trzcionkowska
Bezpośrednie połączenie kolejowe z Zielonej Góy do Warszawy zostanie zlikwidowane. Powodem jest małe zainteresowanie pasażerów.
Bezpośrednie połączenie kolejowe z Zielonej Góy do Warszawy zostanie zlikwidowane. Powodem jest małe zainteresowanie pasażerów. Małgorzata Trzcionkowska, Koalicja Kolejowe Południe
Trwają prace nad nowym rozkładem jazdy pociągów. Ministerstwo Infrastruktury już zapowiada, że nie będzie w nim bezpośredniego połączenia z Żagania, Żar i Zielonej Góry do Warszawy. Powodem jest mała frekwencja.

O przywrócenie bezpośredniego połączenia z Żagania do Warszawy walczyli mieszkańcy Żagania i społecznicy. Ostatni taki pociąg odszedł ze stacji Żagań w 2000 roku. Od tamtej pory nie było już bezpośredniego połączenia ze stolicą, a dotarcie tam z przesiadkami było bardzo problematyczne.

Ludzie walczyli o pociąg do Warszawy!

Dwa lata temu do PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury trafiło kilka tysięcy kartek pocztowych z petycją. Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, pierwszy po 19-letniej przerwie pociąg Konopnicka przez Zieloną Górę, Żary i Żagań wjechał uroczyście na żagański peron 15 grudnia 2019 roku. Była wielka pompa, przemowy władz miasta, grała też orkiestra. Po dwóch latach już wiadomo, że to ostatnie miesiące bezpośredniego połączenia z Żagania do Warszawy. Powodem jest zbyt małe zainteresowanie pasażerów.

Pociągi na stacji Żagań się dublowały

Jako pierwszy o tych zamiarach poinformował radny miejski i kolejarz Grzegorz Kuźniar z Koalicji Kolejowe Południe. - To już pewne, Ministerstwo Infrastruktury jako organizator połączeń międzywojewódzkich od grudniowego (2021) rozkładu jazdy, likwiduje TLK Konopnicka z (Zielonej Góry) Żar i Żagania do Warszawy - podkreśla Grzegorz Kuźniar. - Można się było tego spodziewać. Pociąg na odcinku do Wrocławia nie cieszył się zbytnią frekwencją z powodu dublowania go z pociągiem "Bóbr" Kolei Dolnośląskich, który odjeżdżał 20 minut wcześniej. Docelowo, po zakończeniu remontów między Zieloną Górą, a Zbąszynkiem pociąg do Warszawy wróci przez Poznań (nie wcześniej niż na przełomie 2022/2023). Żagań i Żary nie zostaną całkiem na lodzie. W miejsce TLK Konopnicka uruchomiony zostanie IC HETMAN, który połączy nasze miasta z Lublinem przez Wrocław, Opole, Katowice, Kraków i Rzeszów. Uzupełni on dziurę w rozkładzie jazdy, ponieważ z Żar będzie odjeżdżał przed południem. Do Warszawy przez ten czas nadal będzie można się udać z szybką przesiadką we Wrocławiu.

Nowy pociąg będzie odpowiedzią na apele studentów Katowic i Wrocławia - dodatkowo w porównaniu do "Konopnickiej" będzie dysponował nowymi klimatyzowanymi wagonami, co też jest nie bez znaczenia. Nareszcie też, przed południem będzie można się bezpośrednio dostać do Wrocławia - nie tylko o 6 rano.

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza likwidację połączenia

Ze względu na niską frekwencję w pociągu „Konopnicka” nie będzie on uruchamiany na odcinku Zielona Góra – Żary – Wrocław — wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. - Koleje Dolnośląskie poinformowały już o zaplanowaniu kursowania pociągu KD „Bóbr” Żary 5.40 – Żagań 5.52 – Wrocław 7.48, dzięki któremu zapewniony zostanie poranny dojazd do Wrocławia i skomunikowanie do Warszawy, z pociągiem PKP IC „Konopnicka”, który zaplanowany został do kursowania w relacji Wrocław – Lublin.

Będzie jeździł IC Hetman

Zgodnie z projektem przyszłego rozkładu jazdy, połączenie PKP Intercity SA do Żar i Żagania będzie realizował pociąg IC „Hetman” relacji Zielona Góra – Wrocław Główny – Lublin z grupą wagonów bezpośrednich Stalowa Wola Rozwadów – Hrubieszów Miasto, dzięki któremu mieszkańcy Żar i Żagania zyskają bezpośrednie połączenie z takimi ośrodkami jak Opole, Katowice, Kraków, Rzeszów, Zamość i Lublin. Ponadto skomunikowanie tego pociągu do Warszawy zaplanowano na stacji Wrocław Główny z pociągiem IC „Słowacki” relacji Wrocław Główny – Ełk.

Dodatkowo, w wybrane dni tygodnia istnieć będą następujące możliwości podróży pomiędzy Żarami a Warszawą:

  • Pociąg KD „Witelon” (kursuje w C – soboty, niedziele i święta) odjazd ze stacji Żary o godz. 8.53, przyjazd do stacji Wrocław Gł. o godz. 10.59, skomunikowanie na stacji Wrocław Gł. z pociągiem IC „Fredro” - odjazd ze stacji Wrocław Gł. o godz. 11.11, przyjazd do stacji Warszawa Centralna o godz. 15.24,
  • Pociąg IC „Konopnicka” - odjazd ze stacji Warszawa Centralna o godz. 14.41, przyjazd do stacji Wrocław Gł. o godz. 19.13, skomunikowanie na stacji Wrocław Gł. z pociągiem KD „Kepler” (kursuje w piątki i niedziele) - odjazd ze stacji Wrocław Gł. o 19.30, przyjazd do stacji Żary o godz. 21.34.

Zobacz film My Vision of Art z powitania pierwszego po długiej przerwie pociągu Żagań-Warszawa

Ministerstwo Infrastruktury zastrzega, że prace nad przyszłym rozkładem jazdy pociągów jeszcze się nie zakończyły, a ostateczny kształt oferty przewozowej może ulec zmianie.

Zobacz również: Dwa razy więcej pociągów na Pol'and'Rock Festival:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie