Od marzenia do wielkiego sukcesu. Ekoenergetyka z Zielonej Góry podbija Europę [ZDJĘCIA]

Leszek Kalinowski, Maciej Dobrowolski
Ekonergetyka się rozwija coraz bardziej, buduje centrum badawczo-rozwojowe, zdobywa nowe kontrakty...
Ekonergetyka się rozwija coraz bardziej, buduje centrum badawczo-rozwojowe, zdobywa nowe kontrakty... Mariusz Kapała - Archiwum Ekoenergetyki
Udostępnij:
Historia Ekoenergetyki jest przykładem na to, że nie ma rzeczy niemożliwych. Że warto wyznaczać sobie cele, nawet jeśli wydają się mało realne. Założyciele firmy śmiało mogą powiedzieć, że spełniają swoje marzenia. Ich przedsiębiorstwo jest w swej dziedzinie liderem na światowym rynku.

W ostatnich dniach media obiegła informacja, że Ekoenergetyka - Polska w konsorcjum z firmą El-Cab wygrała przetarg na dostarczenie infrastruktury ładowania dla francuskiego przewoźnika RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens). Umowa obowiązuje na dwa lata z możliwością przedłużenia o kolejne 12 miesięcy. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, całkowita kwota zamówienia może wynieść aż 50 mln euro.

Firma dostarczy też infrastrukturę ładowania do autobusów elektrycznych o łącznej mocy 7,2 MW, na jedną z zajezdni Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH). To drugi z największych operatorów transportu publicznego w północnych Niemczech. Obsługuje rejon Hamburga i zakłada wymianę całego taboru autobusów na elektryczne do 2030 roku.

Czy można się dziwić? Przecież Ekonenergetyka to lider w Europie. Dostarcza infrastrukturę ładowania do autobusów elektrycznych w 28 największych miastach Europy, realizuje kilka projektów biznesowych i inwestycyjnych. Ładowarki Ekoenergetyki funkcjonują m.in. w Malmo, Kristiansand, Barcelonie czy też w Oslo.

Zobacz wideo: Ekoenergetyka buduje centrum badawczo rozwojowe w Zielonej Górze

Ekoenergetyka wygrała przetarg największego projektu elektryfikacji autobusów w Polsce i jednego z największych w Europie, kontrakt opiewa na kwotę 18,5 mln zł. To budowa ładowarek do elektrycznych autobusów (a będzie ich 47), które pojawią się na ulicach Zielonej Góry. Inwestycja trwa, pierwsze stacje do ładowania już możemy oglądać (np. przy ul. Wyspiańskiego).

Jak zapewniają prezes Bartosz Kubik i wiceprezes Maciej Wojeński - monitoring i serwis cały czas będzie prowadzony. 24 godziny na dobę należy dbać, żeby autobusy się ładowały w odpowiedni sposób niezależnie od pogody, liczby pasażerów itp. Bo nie tylko same ładowarki są tu ważne, ale i program informatyczny. Trzeba wszystko tak ułożyć, by w odpowiednim czasie naładować daną liczbę autobusów. Przecież nie może być przerw w kursowaniu. Na pętlach będzie doładowywanie, w zajezdni ładowanie maksymalne.

Światowy lider stawia dziś centrum badawczo-rozwojowym. Na to zadanie firma otrzymała dwa dofinansowania z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Powstaną więc dwie jednostki badawcze związane z elektromobilnością i nowoczesną energetyką. Jedno centrum będzie bardziej zorientowane na technologie natury informatycznej, wsparcie w zakresie eksploatacyjnym i systemów transportu komunikacji miejskiej. Drugie będzie zorientowane na rozwój i kreowanie nowych produktów (rozwój technologii ładowarkowych, w zakresie konstrukcji mechanicznych, energoelektroniki oraz optymalizacji).

W ramach tego Centrum powstanie zespół, który będzie prowadził badania pod kątem wytrzymałości klimatycznej, hałasu, powłok lakierniczych, sprawności energetycznej ładowarek. Będzie też wysoko rozwinięty dział konstrukcji mechanicznych, elektrycznych.

Podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę centrum B+R, prezes firmy, Bartosz Kubik, mówił: - To nie miało prawa się udać. Byliśmy młodzi, ledwo po studiach, mieliśmy pasję i chęci. Nic więcej: ani pieniędzy, ani kadry. Jesteśmy tu, gdzie jesteśmy, dzięki wsparciu uczelni, a potem miasta.

Pierwszą siedzibą firmy było mieszkanie prezesa, potem akademiki, Miejski Inkubator Przedsiębiorczości, wreszcie własna siedziba... Rozwój firmy był możliwy dzięki dopływowi poważnych pieniędzy. Potrzebne bowiem było wzmocnienie sytuacji finansowej Ekoenergetyki, by mogła iść do przodu. Stąd decyzja, by połączyć siły. Nowym udziałowcem spółki została polska firma farmaceutyczna Polfarmex z Kutna. - To rodzinna spółka, której właściciele są entuzjastami samochodów elektrycznych. Zainteresowali się naszą firmą - mówi wiceprezes Maciej Wojeński.

Firma nie poprzestaje na prowadzonej inwestycji. Wykupiła sąsiednią działkę, by w przyszłości postawić na niej kolejne obiekty. Wciąż zwiększa zatrudnienie, dziś pracuje w niej ponad 120 osób.

Warto wiedzieć

Współpraca z PKN Orlen
Stacje ładowania dużej mocy wyprodukowane przez Ekoenergetykę-Polska zasilają autobusy w ponad 30 miastach w całej Europie. Współpraca rozwija się m.in. z PKN Orlen. Koncern zakończył postępowanie przetargowe na dostawców stacji ładowania samochodów elektrycznych. Szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych będzie możliwe w 150 lokalizacjach położonych zarówno w miastach jak i przy trasach tranzytowych w całej Polsce. W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, zostanie uruchomionych około 50 punktów.

Ładowarki pod Wawelem
Ładowarki Ekoenergetyki już zasilają autobusy w Krakowie. Pojazdy elektryczne ładuje 6 nowoczesnych stacji pantografowych o mocy od 80 do 250 kW zlokalizowanych w różnych częściach miasta. Innowacyjnym rozwiązaniem są 2 stacje o mocy 80 i 160 kW zainstalowane koło Galerii Krakowskiej, które są zasilane z sieci trakcyjnej. Taki sposób podłączenia do sieci niesie ze sobą wiele korzyści, m.in. brak konieczności wykonywania robót drogowych.

Wideo

Materiał oryginalny: Od marzenia do wielkiego sukcesu. Ekoenergetyka z Zielonej Góry podbija Europę [ZDJĘCIA] - Gazeta Lubuska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie