Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Piloty do autobusów MZK to nie koniec zmian. Miasto idzie w dobrą stronę, ale są rzeczy, które można jeszcze usprawnić

Joanna Niedziela
Joanna Niedziela
Mariusz Kapała
Mariusz Kapała
Wideo
od 12 lat
Polski Związek Niewidomych w Zielonej Górze otrzymał od miasta 20 pilotów do autobusów komunikacji miejskiej. Mają wspierać aktywizację i niezależność osób z niepełnosprawnościami. To jednak nie koniec działań mających na celu dostosowanie miasta do potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku. Trwają rozmowy.

Miasto przekazało 20 pilotów do autobusów MZK. W pojazdach zamontowane są specjalne procesory oraz zestawy głośników. Kiedy autobus zbliża się do przystanku, osoba niewidoma może nakierować pilota w jego stronę i przycisnąć guzik. System głosowy w odpowiedzi na sygnał powoli i odpowiednią głośnością poda numer linii oraz kierunek jazdy.

-Gdy podjeżdża autobus, włączam ten pilot i autobus odczytuje, jaki to jest numer linii i w jakim kierunku jedzie — mówi Dariusz Wojciechowski, prezes Polskiego Związku Niewidomych w Zielonej Górze

Niezależność ma wielką wartość

Poruszanie się w mieście nie jest łatwe dla osób niewidzących i niedowidzących. Nierówne chodniki i brak sygnałów głosowych na przejściach dla pieszych powodują codzienne utrudnienia. Choć łatwiej i bezpieczniej jest im poruszać się w towarzystwie drugiej osoby, to większość osób z niepełnosprawnościami nie chce albo wstydzi się prosić o pomoc w miejscach publicznych.

-Teoretycznie osoba niewidoma może się zapytać osoby widzącej, ale trzeba brać pod uwagę, że są różne bariery psychologiczne. Osoby niewidome się krępują prosić o pomoc, to bywa upokarzające, że musimy być zdani na kogoś innego — tłumaczy Dariusz Wojciechowski — To zapewnia nam samodzielność. Wiele osób z różnymi niepełnosprawnościami, ze względu na brak dostępności, zamyka się w domu. Każde działanie ulepszające infrastrukturę komunikacyjną pozwala aktywizować te osoby społecznie i zawodowo i uniezależniać.

To nie koniec zmian, trwają rozmowy

Piloty do autobusów nie są rozwiązaniem innowacyjnym, wiele polskich miast już z nich korzysta. To ważny krok w stronę samodzielności osób niewidomych, który ułatwi im codzienne przemieszczanie, zachęci do wychodzenia z domu i aktywności zawodowej. Zielona Góra idzie w dobrą stronę, ale jak mówi prezes Polskiego Związku Niewidomych, są rzeczy, które miasto mogłoby zmienić.

-Bardzo pomocne byłoby, gdyby te piloty uruchamiały tablice podświetlane z rozkładem jazdy autobusów. W niektórych miastach takie udogodnienie już jest dla osób niewidomych. W Zielonej Górze mamy słupki, na których przycisk uruchamia informację dźwiękową. Niestety często to nie działa. Jesteśmy po rozmowach z MZK, będą nad tym pracować — dodaje Dariusz Wojciechowski

Czytaj też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto