Lubuszanie bardzo interesują się trwającym remontem ważnego dla tej części województwa lubuskiego odcinka kolejowego. I nie chodzi tylko o dojazdy do pracy, lekarza, na zakupy do sąsiednich miejscowości, ale także dalej – do Poznania czy Warszawy.
- Długo czkaliśmy, aż prace rozpoczną się w Sulechowie – mówi Tadeusz Makowski. – Teraz widać, co się zmieniło. Chciałbym jednak, by te zmiany następowały szybciej. Przecież dziś są takie możliwości, technologie, że inwestycje można wykonywać szybciej. Te utrudnienia w podróżowaniu są bardzo uciążliwe.
Polskie Linie Kolejowe już we wrześniu 2019 roku podpisały umowę z wykonawcą na rewitalizację linii Zbąszynek – Gubin na odcinku między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem. Za ok. 106 mln zł z RPO województwa lubuskiego zmodernizowane zostaną perony na stacjach Sulechów i Babimost. Wymiana podkładów i infrastruktury towarzyszącej umożliwi zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h (o 20 km/h więcej niż obecnie), co przełoży się na skrócenie czasu podróży. Będzie większa przepustowość linii i poprawa bezpieczeństwa. Prace będą kontynuacją robót, zrealizowanych już na tym odcinku między 2010 a 2012r. Wzmocniono wtedy tory, co pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów. Podróżni zyskali nowoczesny peron na przystanku Ługowo Sulechowskie. Między Pomorskiem a Przylepem powstał także nowy, zelektryfikowany tor o długości 2,5 m – tzw. łącznica kolejowa wyeliminowała konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów z Zielonej Góry do Zbąszynka.
Prace są toczą, ale końca nie widać. Ostatni oficjalny termin zakończenia inwestycji to grudzień 2022 roku (poprzednio mówiło się o czerwcu 2022). Termin uwzględnia dodatkowe roboty związane z wymianą szyn, które nie były ujęte w zakresie zadania.
- Przywrócenie ruchu pociągów będzie możliwe po zakończeniu zasadniczych prac torowych – obecnie planujemy, by nastąpiło to w trakcie IV kwartału bieżącego roku – odpowiada Radosław Śledziński. - Na obecną organizację ruchu wpływa, w ocenie zamawiającego, zbyt małe zaangażowanie wykonawcy, które uniemożliwiło w terminie przeprowadzenie wszystkich robót wskazanych w harmonogramie. W kontaktach z wykonawcą wskazujemy na konieczność optymalizacji prac i wywiązywanie się z terminów.
Zobacz też - gdzie powstaną nowe przystanki kolejowe w ramach ministerialnego programu:
Zobacz też, jak remontowane są mosty kolejowe:
Zobacz też, gdzie remontowane będą dworce kolejowe:
Te dworce kolejowe zostaną wyremontowaneTe dworce kolejowe zostaną wyremontowane
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?