9 marca 2016 Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało nagrania w technologii wirtualnej rzeczywistości z klatkowej hodowli kur niosek. To pierwsze w naszym kraju nagrania z ferm przemysłowych zrobione przy pomocy kamer 360 stopni. Podczas ogólnopolskiej akcji medialnej przechodnie mogli przenieść się na fermę i osobiście doświadczyć życia polskich kur, dzięki specjalnym okularom Virtual Reality. Akcja została zorganizowana na placu pod Teatrem Śląskim w Katowicach i wzięło w niej udział ponad 50 osób.
“To było bardzo dziwne uczucie. Gdy założyłam gogle, przeniosłam się nagle do ciemnej fermy, pełnej kur. Po obu stronach piętrzyły się metalowe klatki, a w nich upchane były ptaki, niektóre z nich nie miały nawet piór. W zasięgu wzroku miałam tysiące kur znoszących jajka, które trafią na półki polskich sklepów” - powiedziała Nadina Wiórkiewicz, uczestniczka akcji.
„Szacuje się, że nawet 89% wszystkich jaj wyprodukowanych w Polsce pochodzi z chowu klatkowego. Dzięki sprawnemu marketingowi nie zdajemy sobie sprawy, jak naprawdę wygląda ich produkcja. Jako Otwarte Klatki, w ramach kampanii „Jak One To Znoszą?”, informujemy konsumentów o problemach związanych z tym typem hodowli. Teraz również zapraszamy, aby za pomocą okularów VR, przenieść się do środka fermy.” – mówi Jakub Stencel, koordynator akcji.
W marcu aktywiści Otwartych Klatek z Częstochowy, Gdańska, Krakowa, Lublina, Łodzi, Opola, Poznania, Szczecina, Wrocławia i Warszawy prezentowali przechodniom nagrania z fermy za pomocą okularów VR oraz zapraszali do podpisania deklaracji niekupowania jajek „trójek”. Można to zrobić również na stronie: www.jakonetoznosza.pl
W niedzielę, 8 maja o godz. 12.00 przy rzeźbie Bachusa na deptaku, podobna akcja odbędzie w Zielonej Górze.
Ponadto, 9 marca Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało raport „Jak One To Znoszą? Problemy dobrostanu kur niosek w Polsce”, który opisuje problemy związane z hodowlą kur, z wyszczególnieniem chowu klatkowego. Raport podsumowuje badania dobrostanu kur w różnych hodowlach oraz analizuje światowe trendy wśród hodowców zwierząt oraz producentów żywności.
W ciągu ostatnich kilku lat zauważalna stała się tendencja do rezygnowania przez większe sieci handlowe i restauracje ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego. W USA są wśród nich tacy giganci jak Burger King, Kraft Foods, McDonald's, Nestlé, Subway, Wal-Mart czy Wendy’s.
Także w polskim społeczeństwie widoczny jest sprzeciw wobec jajek „trójek”. Według sondażu IBRiS przeprowadzonego w lutym 2016 roku, aż 78% Polaków uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków.
Swojego poparcia dla kampanii udzielił Robert Makłowicz, który występuje w spocie filmowym stowarzyszenia. Znany kucharz i podróżnik opowiada o realiach chowu klatkowego kur i zachęca do poparcia działań Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Inne osoby, które wsparły kampanię Stowarzyszenia to Magda Gessler, Joanna Krupa i Małgorzata Rozenek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?