Rekompensata dla klientów PKO BP to efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku, o której bank informował na swojej stronie.
- Przekazywane przez bank w latach 2014 - 2016 informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat za pośrednictwem serwisu internetowego w ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji. Prezes UOKiK uznał również, że bank w korespondencji kierowanej do konsumentów dotyczącej zmiany warunków umownych nie zamieszczał dokładnej podstawy prawnej umożliwiającej dokonanie tych zmian i okoliczności faktycznych, które je spowodowały - wyjaśnił w komunikacie PKO BP.
Jak wyjaśnia UOKiK tak zwany trwały nośnik informacji ma zapewnić, żeby bank po wysłaniu do konsumenta informacji nie mógł już w nią ingerować ani jej usunąć i żeby klient miał do niej dostęp przez określony czas, także np. po rozwiązaniu umowy. Trwałym nośnikiem może być np. dokument zapisany na płycie CD, e-mail (jeżeli zawarte są w nim wszystkie wymagane prawem informacje), papierowy list, pendrive. Może być nim również wiadomość przesłana w ramach bankowości elektronicznej, o ile spełnia ustawowe cechy trwałego nośnika i bank poinformuje klienta o takiej korespondencji.
W związku z powyższym Bank PKO BP zobowiązał się do zwrócenia ewentualnych nadpłat opłat oraz prowizji z tytułu zmian, które zachodziły w latach 2014 - 2016.
Porozumienie z bankiem
- Porozumienie może podpisać każdy klient, do którego w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informację o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych w ramach systemu bankowości elektronicznej i z którym, na dzień przekazania informacji z banku, będzie wiązać bank umowa o usługę płatniczą - informuje PKO BP.
Na zwrot zatem nie mogą liczyć osoby, które nie są już klientami banku.
Na podstawie porozumienia bank dokona indywidualnego rozliczenia opłat i prowizji za okres od stycznia 2014 roku do 4 sierpnia 2018 roku. Takie rozliczenie zostanie zrealizowane w ciągu czterech miesięcy od podpisania porozumienia. Na tej podstawie klienci PKO BP dostaną zwrot nadpłaty na wskazany przez nich rachunek w banku bądź informację o braku kwoty do zwrotu.
Przypomnijmy, że kwota zwrotu dla każdego klienta będzie wyliczana indywidualnie.
Warto jednak zainteresować się tematem już dzisiaj, ponieważ termin na podpisanie porozumienia z bankiem mija 4 lipca 2019 roku. Jak informuje PKO BP w przypadku rachunków wspólnych porozumienie wymaga podpisu wszystkich współposiadaczy rachunku. Jeśli jednak klienci nie zdecydują się na podpisanie takiego porozumienia to umowa z bankiem będzie obowiązywać na zasadach, które obowiązywały w dniu otrzymania stosownej korespondencji PKO BP w tej kwestii.
Rekompensaty publiczne dla klientów PKO BP
Ponadto klienci, których dotyczy decyzja prezesa UOKiK będą mieć możliwość skorzystania z rekompensat publicznych. Ważna informacja jest taka, że osoby, które nie podpiszą porozumienia z bankiem również będą miały możliwość z nich skorzystać.
Na jakie formy rekompensaty mogą liczyć klienci PKO BP?
Przez dwa miesiące można będzie korzystać z darmowej usługi powiadomień SMS. Ponadto od 1 sierpnia do 31 października 2019 roku można będzie bezpłatnie rozłożyć na 6 rat 0 procent dowolną transakcję bezgotówkową dokonaną za pośrednictwem karty kredytowej w kwocie od 200 zł do 1500 zł, pod warunkiem złożenia wniosku o taką usługę w terminie pięciu dni kalendarzowych od dnia dokonania transakcji.
Dodatkowo wśród form rekompensaty znalazła się możliwość wybrania jednorazowo niestandardowego wizerunku karty debetowej z galerii (dostępny w iPKO, serwisie telefonicznym lub oddziale), a także w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2019 roku możliwość wykonywania bezpłatnych przelewów do ZUS i US za pośrednictwem iPKO, aplikacji mobilnej IKO, bądź przy pomocy telefonicznego serwisu.
Kto może skorzystać z rekompensat publicznych?
Rekompensaty dotyczą klientów PKO Banku Polskiego:
- którym w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej, co w ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji,
- którym w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat bez wskazania podstaw prawnych oraz okoliczności faktycznych tych zmian;
- których wiąże z bankiem umowa o usługę płatniczą.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami infolinii 800 302 302 oraz +48 81 535 60 60.
Zobacz również: Polacy mają coraz większą finansową świadomość. A to sprzyja rozwojowi fintechów
POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:
Płaca minimalna 2020. Minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2020 r. ma znów wzrosnąć

iPolitycznie - Dominik Tarczyński - skrót 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?